گزارش جدید جاوید رحمان از نقض اشکار حقوق بشر در آبان ۹۸

جاوید رحمان در این گزارش که در ۱۳شهریور۹۹ صادر شده است به سرکوب خشونت‌بار علیه تظاهر کنندگان پرداخته و اعلام کرده است: اقدامات نیروهای امنیتی در جریان این اعتراضات منجر به‌کشته و زخمی شدن صدها نفر و بازداشت هزاران نفر شده است. در این گزارش به دستور خامنه‌ای به مقام‌های ایران برای خاتمه دادن به تظاهرات به هر قیمت و استفاده نیروهای سپاه پاسداران و بسیج از سرکوب مرگبار و کشنده تظاهرات اشاره شده است.

در این گزارش از جمله آمده است: «استفاده از خشونت بیش از حد توسط نیروهای امنیتی در اعتراضات آبان ماه نشانگر نقض جدی «حق حیات» است. این در حالی‌ست که جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور عضو میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، ملزم به این است که تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از نقض خودسرانه حق حیات انجام دهد.»

جاوید رحمان در ادامه گزارش خود به بکارگیری سلاح علیه معترضین اشاره کرده و نوشته است: «گزارش‌ها نشان می‌دهند در سراسر تجمعات اعتراضی، هیچ‌یک از شهروندان اقدام مسلحانه‌ای انجام نداده‌اند اما با وجود این، کسانی که به معترضان تیراندازی می‌کردند، لباس نیروهای امنیتی پوشیده و از سلاح و تجهیزاتی استفاده کرده‌اند که نظیر آن در میان نیروهای نظامی ایران دیده می‌شود. مقامات دولتی ادعا کردند تعداد زیادی از جان‌باختگان توسط سلاح‌های غیر‌دولتی کشته شده‌اند اما هیچ دلیل اثبات کننده‌ای ارائه ندادند.»

جاوید رحمان همچنین در گزارش جدید خود با اشاره به وضعیت زندان‌ها در دوران کرونا و همچنین ناکافی بودن راهکارهای ارائه شده از سوی مسئولان برای حفاظت از جان زندانیان، به مواردی از جمله شورش در زندان‌ها و سرکوب خشونت‌آمیز زندانیان توسط مأموران امنیتی که به جان‌باختن شماری از آنها منجر شد، اشاره کرده است.

گزارش‌گر ویژه سازمان ملل همچنین به اجرای مجازات اعدام برای بسیاری از جرائم در ایران اشاره کرده و نگرانی خود را از روند دادرسی های ناعادلانه که منجر به صدور احکام اعدام میشود ابراز کرده است. جوانه ها ۱۴ شهریور