مریوان: بی‌اطلاعی از سرنوشت یک شهروند بازداشت شده بعد از گذشت ۲۳ ماه

“فرید پژوهی” ۲۶ ساله، اهل مریوان روز سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۷ خورشیدی توسط نیروهای امنیتی حکومت ایران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

طبق اطلاعات: بازداشت نامبرده به اتهام “همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف حکومت ایران” اعلام شده است.

به نقل از یکی از دوستان فرید پژوهی، سپیده‌دم فرید از ماشین دوستش پیاده شده و از آن به بعد دیگر به خانه بازنگشته، هیچ اطلاع دقیقی در مورد وی در دست نیست و دوربین مداربسته نیز پیاده شدن نامبرده از ماشین دوستش را ثبت نکرده است.
با وجود پیگیریهای خانواده و دوستانش تنها توانسته‌اند به شیوه‌ای غیر رسمی از طریق عده‌ای اطلاعاتی بدست بیاورند، اما نهادهای امنیتی منکر می‌شوند.
برای مثال در اواسط آذر ماه همان سال، با شخصی از اهالی “سریش‌آوا” از توابع قروه که با نهادهای امنیتی ارتباط دارد تماس می‌گیرند. بعد از ارائه مشخصات و کد ملی، آن شخص اذهار می‌دارد که نامبرده به اتهام امنیتی بازداشت و اکنون در اختیار نهادهای امنیتی است. همچنین پسر “مصطفی شیرزادی” امام جماعت مریوان از زبان پدرش نقل کرده که؛ فرید زنده است و رئیس اطلاعات حکومت در مریوان با نام “خیرخواه” به پدرم گفته است که؛ نامبرده بازداشت و برای بازجویی به اداره اطلاعات حکومت در شهر سنه منتقل شده است.
همچنین ۱۸ آبان همان سال، “سروان عطا نادری” رئیس پلیس آگاهی حکومت در مریوان که اکنون در “دهگلان” است، آنها را فرا خوانده و می‌گوید که: نگران نباشید، خبر خوب این است که فرید زنده است، اما ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، چون به ما گفته‌اند که موضوع امنیتی است و ربطی به ما ندارد.
همچنین دادگستری شهر مریوان به آنان اطلاع داده است که: تنها در صورت دریافت نامه رسمی اداره‌ آگاهی می‌توانند موضوع را پیگیری کنند، اما وقتی پیگیر میشویم همه چیز انکار می‌شود.
از سوی دیگر یکی از شهروندان بازداشتی آبان ماه ۱۳۹۷ خورشیدی، با نام “اریوان شعبانی” اهل مریوان، در همان سال که با قید وثیقه آزاد شده بود، به دیدار خانواده فرید رفته و به آنان اطلاع داده که؛ در بازداشتگاه ادراه کل اطلاعات حکومت در سنه، فرید در سلول انفرادی کناری من نگهداری میشد و بعد از صحبت با همدیگر مشخصاتش را به من داد و از من خواست خبر دستگیریش را به شما برسانم.

شایان ذکر است و با استناد به این اطلاعات، فرید پژوهی از سوی نهادهای امنیتی حکومت ایران بازداشت شده و در این مدت ۲۳ ماهه بی‌خبری، احتمال کشته شدن نامبرده می‌رود و به همین دلیل ما به عنوان جمعیت حقوق بشر کوردستان از تمامی نهادهای حقوق بشری و نهادهای مرتبط جهانی خواستاریم در برابر سرنوشت نامعلوم این جوان اعلان مسئولیت کنند تا بیشتر از این خانواده وی در انتظار بسر نبرند.

جمعیت حقوق بشر کردستان 23شهریور