انتقاد امام جمعه اهل سنت زاهدان نسبت به «اعدام» های گسترده در ایران

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان شامگاه دیروز دوشنبه ۲۴ آذرماه ۹۹ در درس تفسیر هفتگی قرآن مجید که به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، با اشاره به تبعات سیاسی و اجتماعی مجازات «اعدام» برای کشور، بر لزوم «تغییر و اصلاح» افراد مجرم به‌ جای اعدام و حذف فیزیکی آنان تاکید کرد.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، در فرازی از سخنانش در پرتو تفسیر آیاتی از سوره «کهف»، اظهار داشتند: ”امروزه در بسیاری از کشورها از جمله کشور ما؛ ایران، برخی از افراد مجرم اعدام می‌شوند، در حالی ‌که مسئولین قضایی و تصمیم ‌گیرندگان اگر به‌ جای اعدام و حذف، دنبال تغییر مجرمان باشند و برای اصلاح آنان چاره‌ای بیندیشند، هم به نفع کشور است و هم رضایت الله ‌تعالی را به دنبال دارد.“

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه افزودند: ”بسیاری از افرادی که در کشور اعدام شدند، جوان بودند. این جوانان علی‌رغم اینکه مرتکب بعضی تندروی‌ها شدند، اما قابل تغییر و اصلاح بودند و می‌شد با گرفتن تعهد و ضمانت و… آنان را آزاد کرد و برای تغییر آنها تلاش نمود.“

وی تاکید کردند: ”اعدام و حذف فیزیکی افراد تبعات بسیار خطرناکی برای کشور دارد و به‌عنوان دستاویزی برای اعتراض سایر کشورها علیه ما قرار می‌گیرد، در حالی ‌که ما راهکار و تدبیر دیگری را هم می‌توانیم اختیار کنیم که بهانه به دست دیگران ندهیم.“

مدیر دارالعلوم زاهدان با بیان اینکه «لازم است تدبیری اندیشیده شود که اعدام‌ها در کشور کاهش پیدا کنند و به حداقل برسند»، خاطرنشان ساختند: ”بسیاری از قوانین هستند که در طول بیش از چهل سال اجرا شدند اما آن‌طور که باید جواب ندادند و نیاز به تجدیدنظر و تغییر دارند. به ‌عنوان مثال؛ قوانین جزایی از جمله قوانین مربوط به «اعدام» که تبعاتی در پی داشته و سبب نارضایتی‌ها و اعتراضاتی در داخل و خارج شده‌اند، نیاز به تجدیدنظر دارند.“

مولانا عبدالحمید در ادامه بر لزوم «اتباع از سیرت و عملکرد پیامبر اکرم، خلفای راشدین و اهل‌بیت در برخورد با مجرمین» تاکید کرده و گفتند: ”اگر سیرت و عملکرد پیامبر اکرم و خلفای راشدین ازجمله حضرت علی را بررسی کنیم می‌بینیم که در زمان آن‌ حضرت به‌ جز افراد معدود و انگشت ‌شماری که اغلب به‌ خاطر اجرای قصاص بوده، اعدام وجود نداشته است، و یا اینکه افراد معدودی از مخالفان اسلام آن‌هم در میادین جنگ کشته شده‌اند.“

امام‌جمعه زاهدان افزودند: ”حضرت علی نیز وقتی تعدادی از خوارج را که در جنگ نهروان، لشکریان حضرت علی را به شهادت رسانده بودند، دستگیر کرد، آنان را اعدام نکرد و همه را آزاد کرد. همچنین حضرت علی در جریان جنگ‌های «جمل» و «صفین» حتی یک نفر از کسانی را که در لشکر مقابل بودند و دستگیر شدند، نکشت.“ کمپین فعالین بلوچ ۲۶ آذر