صالح نیکبخت: در چند سال گذشته، مرگ کولبران کُرد، “شبه عمد” تلقی شده است

119آژانس کُردپا: طی سال‌های اخیر صدها شهروند مدنی کُرد در اماکن عمومی و محورهای مواصلاتی مناطق کُردنشین ایران از سوی نیروهای مسلح دولتی مورد شلیک مستقیم گلوله قرار گرفته‌اند که عاملین این تیراندازی‌ها هرگز دادگاهی و حتی تعقیب فضایی نشدند.

برای اطلاع از نحوه رسیدگی قضایی به چنین اقدامات مأموران نظامی و عواقب قانونی تیراندازی مستقیم به شهروندان و کولبران کُرد، آژانس خبررسانی کُردپا با محمدصالح نیکبخت، حقوق‌دان و وکیل مدافع سرشناس

کُرد گفتگوی کوتاهی انجام داده که متن آن در پی می‌آید:

وی، قانون حمل و بکارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح را به دوران احمدشاه قاجار باز می‌گرداند و اعلام کرد: قانون مزبور حدود ٢١ سال قبل به “چگونگی بکارگیری اسلحه” تغییر نام یافت که طبق آن، فرد باید با صدا مطلع و آگاه شود و سپس تیر هوایی و در نهایت تیراندازی کمر به پایین صورت گیرد.

نیکبخت در پاسخ به این پرسش که چرا تمامی پرونده‌های قضایی شهروندان مدنی که توسط نیروهای مسلح حکومتی مورد تیراندازی قرار گرفته‌اند، به نتیجه مشخص و روشنی نمی‌رسد، گفت: متأسفانه اکنون مأموران نظامی و انتظامی در دادگاه‌ها با توجیه اینکه؛ ابتدا علامت دادیم، بعد با صدا فرد خاطی را مطلع کردیم و حتی شلیک هوایی نمودیم، خود را تبرئه می‌کنند.

به گفته‌ی این وکیل سرشناس کُرد، در صورت عدم دقت در تیراندازی کمر به پایین، با بهانه قرار دادن مسافت و دوری از حادثه، از مسئولیت مستقیم مرگ و مصدومیت شهروندان مدنی کُردستان شانه خالی می‌کنند و با این توجیه، از تعقیب قضایی مصونیت می‌یابند.

وی همچنین اظهار داشت: اگر فردی سرنشین یک خودرو باشد، ابتدا باید لاستیک ماشین را هدف گلوله قرار داد و سپس راننده را دستگیر کرد اما در بسیاری موراد دیده شده که نیروهای نظامی این ماده‌ی قانونی را رعایت نکرده و مستقیما سرنشینان خودرو را هدف تیراندازی قرار می‌دهند.

محمدصالح نیکبخت درباره مرگ کولبران کُرد و نتایح پرونده‌ی قضایی آنان به خبرنگار کُردپا گفت: اگر هریک از مفاد قانونی مندرج در قانون بکارگیری اسلحه توسط نظامیان مراعات و رعایت نگردد، حالت مرگ به عنوان “قتل عمد” محسوب می‌شود و قاتل نیز باید طبق همین قانون قصاص گردد که حکمش اعدام است.

به گفته‌ی نیکبخت، در طی چند سال گذشته کلیه موارد مرگ کولبران کُرد به صورت “شبه عمد” و “غیرعمد” تلقی گردیده و از پیگرد قانونی مصون شده‌اند.

با استناد به مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، در سال گذشته، ٨٣ شهروند مدنی و کولبر کُرد بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران جان خود را از دست داده و ١٠٩ تن دیگر زخمی شده‌اند.