حکم اعدام دستکم ۵ زندانی در زندانهای مشهد و زنجان در آستانه سال نو ۱۴۰۰ به اجرا درآمده است.

۲۵اسفند۹۹، ۴ زندانی در مشهد اعدام شدند.

این چهار زندانی به اتهام تجاوز به عنف در منقطه سفید سنگ فریمان، تنها ۴ ماه پس از بازداشت، در زندان مرکزی مشهد اعدام شدند.

بر اساس این گزارش کیفرخواست در تاریخ ۱۵آبان ۹۹ برای متهمان به اسامی روح اله جاویدی راد فرزند علی اکبر و متاهل، محمد صیادی باغسنگانی فرزند مهدی و متاهل، محمد حسینی فرزند احمد و محمد وطن‌دوست فرزند حسین، صادر شد.

با صدور کیفرخواست از سوی دادسرای عمومی و انقلاب فریمان پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان خراسان رضوی ارسال و به صورت ویژه مورد رسیدگی قرار گرفت.

رای مجازات متهمان توسط دادگاه کیفری یک خراسان رضوی صادر و با اعتراض متهمان و وکلای آنها پرونده برای ادامه رسیدگی به دیوان عالی کشور ارسال شد و در نهایت شعبه ۱۹ دیوان عالی کشور با بررسی کلیه محتویات پرونده و «طی تشریفات قانونی» رای شعبه اول دادگاه کیفری خراسان رضوی مبنی بر اعدام نامبردگان در محل زنان مرکزی مشهد تایید شد.

بر اساس گزارش دیگری  سحرگاه روز یکشنبه ۲۴اسفند، حکم اعدام دستکم یک زندانی در زنجان اجرا شد. اما سرنوشت یک زندانی دیگر در همین زندان در ابهام مانده است.

بر اساس این گزراش دو برادر زندانی بنامهای آرش و نجات وارثی اهل بیجار که ده سال قبل با اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند در زندان مرکزی زنجان پای چوبه دار رفتند. حکم اعدام آرش وارثی پس از تحمل ده سال حبس اجرا شد ولی برادرش نجات به بند بازگردانده شد و از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.

آرش وارثی ۳۵ ساله اهل بیجار با اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود. وی صبح روز جمعه ۲۲ اسفند به همراه برادرش نجات وارثی ۳۱ ساله در زندان مرکزی زنجان جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند. خانواده این دو زندانی بعد از ظهر روز جمعه ساعت ۳ با فرزندانشان آخرین ملاقات را انجام داده و خداحافظی کردند. آرش را صبح یکشنبه اعدام کردند اما نجات را نگه داشتند و مشخص نیست چه بر سر او آمده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: «آرش و نجات هردو به اتهام قتل در سال ۸۹ بازداشت شدند. آنها زمانی که دنبال تدارک جهیزیه خواهرشان بودند، با کسی که ۸ میلیون تومان به ایشان بدهکار بود درگیر شده و با سنگ موجب مرگ وی شده بودند».

خبر اعدام این زندانی، تاکنون در رسانه های دولتی و یا نهادهای رسمی اعلام نشده است. بالاترین ۲۵ اسفند