١٨ نهاد حقوق‌بشری و یک وکیل مدافع: ایران اعدام ٣٣ سنی‌مذهب کُرد و بلوچ را متوقف کند

Download (1)آژانس کُردپا: شماری از نهادهای مدافع حقوق‌بشر با انتشار بیانیه‌ای خطاب به مقامات حکومت اسلامی ایران خواستار لغو اجرای حکم اعدام زندانیان کُرد و بلوچ پیرو اهل سنت شدند.
در این بیانیه آمده که اکثر این زندانیان در سال‌های ۸۸ تا ۹۰ در کُردستان توسط مأموران وزرات اطلاعات بازداشت شده و پیش از محاکمه، بدون دسترسی به وکیل و یا ارتباط با خانواده، برای چندین ماه در سلول انفرادی نگهداری می‌شده‌اند و این اعتقاد وجود دارد که آنها در این دوران شکنجه شده و یا مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

انجمن حقوق بشر کُردستان ایران-ژنو، عفو بین‌الملل و سازمان دیدبان حقوق‌بشر بهمراه پانزده نهاد حقوق‌بشری و نیز یک وکیل برجسته فراخوان روز گذشته، بیست و دوم خردادماه را امضاء کرده‌اند.
زندانیان کُرد و بلوچ پیرو اهل سنت از سوی دستگاه قضاییه ایران به “اقدام علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام”، “عضویت در گروه‌های سلفی”، “افساد فی‌الارض” و “محاربه” متهم شده‌اند.
بر اساس اطلاعاتی که در اختیار این گروه‌های حقوق‌بشری قرار گرفته، به نظر می‌رسد که متهمین اتهام شرکت در مبارزات مسلحانه را رد کرده و تأکید دارند تنها به خاطر اعتقادات خود و فعالیت‌هایی همچون شرکت در جلسات مذهبی و پخش مطالب مذهبی دستگیر شده‌اند.
طبق بیانیه‌ی صادره، سی و یک تن از این افراد در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، یک تن در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و یک تن در شعبه‌ای از دادگاه انقلاب سنندج محاکمه شده‌و دست‌کم یک نفر از آنان به نام برزان نصرالله‌زاده، براساس اطلاعات کارت ملی‌اش در زمان ارتکاب جرمی که به آن متهم است زیر ۱۸ سال سن داشته است.
دیوان عالی در ایران که عالی‌ترین نهاد قضائی دولتی می‌باشد حکم اعدام هشت تن از این شهروندان به نام حامد احمدی، جهانگیر دهقانی، جمشید دهقانی، کمال مولایی، سید جمال موسوی، عبدالرحمان سنگانی، صدیق محمدی، و سید هادی حسینی را تأیید کرده و ماباقی را نیز در دست بررسی دارد.
بنیاد عبدالرحمن برومند نام این ۳۳ تن را سید‌‌شاهو ابراهیمی، حامد احمدی، شهرام احمدی، عالم برماشتی، امید پیوند، سید عبدالهادی حسینی، جهانگیر دهقانی، جمشید دهقانی، محمدیاور رحیمی، بهمن رحیمی، مختار رحیمی، عبدالرحمان سنگانی، فرزاد شاه نظری، بهروز شاه نظری، کاوه شریفی، آرش شریفی، امجد صالحی، محمد غریبی، وریا قادری فرد، محمد کیوان کریمی، صدیق محمدی، پوریا محمدی، طالب ملکی، کمال ملایی، سید جمال موسوی، کیوان مؤمنی فرد، تیمور نادری زاده، فرشید ناصری، برزان نصرالله زاده، احمد نصیری، ادریس نعمتی، فرزاد هنرجو، و کاوه ویسی اعلام کرد.
طبق آمار آژانس خبررسانی کُردپا در سال گذشته، ٧٢٦ تن در ایران توسط سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی دستگاه قضایی به دار آویخته شده‌اند.
امضاء‌کنندکان بیانیه:
١) دیدبان حقوق‌بشر ٢) عدالت برای ایران ٣) عفو بین‌الملل ٤) اتحاد برای ایران ٥) انجمن حقوق‌بشر کُردستان ایران-ژنو ٦) انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران ٧)انجمن زنان نوبل ٨)بنیاد سیامک پورزند ٩)بنیاد عبدالرحمن برومند ١٠)سازمان حقوق‌بشر ایران ١١)سازمان حقوق‌بشر بلوچ ١٢)عرصه سوم ١٣) کارزار لغو گام به گام اعدام (لگام) ١٤)کانون مبارزه با نژادپرستی و عرب‌ستیزی در ایران ١٥) کانون مدافعال حقوق‌بشر ١٦) کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران ١٧)مرکز اسناد حقوق بشر ایران ١٨)همبستگی برای پایان اعدام
و
خانم مهرانگیز کار