سازمان زندان‌ها ٦ شهروند کُرد را در ارومیه و یزد اعدام کرد

edam-parchamآژانس کُردپا: حکم اعدام ١١ زندانی کُرد و تُرک اهل شهرهای استان آذربایجان‌غربی توسط دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران به اجرا درآمد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز سه‌شنبه بیست و هفتم خردادماه، دە زندانی محکوم به اعدام در زندان مرکزی ارومیه به دار آویخته شدند که ٥ تن از آنها کُرد هستند.

ابراهیم دلایی میلان، عبدالوهاب دلیر – اهل ارومیه، پرویز نیک‌خوی – اهل ارومیه، عبدالکریم هرکولی – اهل سلماس، فرامرز پاشایی – اهل روستای “ساکا” ارومیه پنج شهروند کُرد می‌باشند که بهمراه پنج شهروند تُرک به نام‌های ارش احمدوش – ارومیە، حامد آقایی – ارومیە، نقدعلی رجایی – اهل ارومیه، سعید ورمزیار – ارومیە و رشید مرادی – اهل نقده در زندان مرکزی ارومیه اعدام گردیدند.

دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران اتهام این افراد را “خریدوفروش موادمخدر” اعلام که هرکدام بیش از پنج سال بود در زندان ارومیه در بازداشت بسر می‌بردند.

از سوی دیگر، امروز چهارشنبه بیست و هشتم خردادماه نیز یک شهروند کُرد اهل شهر مهاباد در زندان مرکزی یزد اعدام شد.

هویت این شهروند کُرد رحمان فرزند علی اعلام شده که به اتهام “خریدوفروش موادمخدر” از سوی دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران به اعدام محکوم شده بود.

براساس آمارها از زمان روی کارآمدن حسن روحانی (دوازدهم مردادماه سال ٩٢ تا اواخر خردادماه)، نزدیک به ٨٠٠ نفر در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند.

اواسط خردادماه امسال نیز به دنبال اعدام غلامرضا خسروی زندانی سیاسی اهل شهر آبادان در زندان رجایی شهر کرج، احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران بهمراه شماری از کارشناسان ویژه حقوق‌بشر این سازمان، علاوه بر اعتراض به حکم اعدام شهروندان خواستار لغو مجازات اعدام در ایران شدند.

کریستف هینز، گزارشگر ویژه در مورد “اعدام‌های خودسرانه و صحرایی و فراقضایی” اعلام کرد: قوانین اعدام در ایران با موازین بین‌المللی که مجازات اعدام را تنها در شرایطی که جرم بزرگی، نظیر قتل‌عام بین‌المللی، مجاز می‌شمارد، تفاوت دارد و در درجه اول و پیش از هر چیز، مقام های ایران باید اعدام این متهمان را متوقف کنند و امکان محاکمه مجدد آنان را در دادگاهی عادلانه فراهم آورند.