نهادهای امنیتی در سقز به عنوان حامی توزیع‌کنندگان مواد مخدر عمل می‌کنند

آژانس کُردپا: اعتیاد جوانان بە مواد مخدر در ایران و بخصوص کُردستان روز بە روز در حال فزونی است و بە گفتە شاهدان عینی، در بیشتر روستاهای کُردستان چند نفر از “وابستگان دستگاه‌‌های امنیتی حکومت اسلامی ایران”، عامل پخش مواد مخدر در میان جوانان می‌باشند.

بنابە گزارش آژانس خبررسانی کُردپا و بە گفتە یک شاهد عینی، برخی افراد با دستور دستگا‌های امنیتی، در شهر سقز و روستاهای اطراف از عاملین پخش مواد مخدر در میان جوانان حمایت می‌کنند.

این شاهد عینی پخش مواد مخدر در منطقە فیض‌اللە بگی سقز را “تأسف‌بار” توصف کرد و گفت: دو سال قبل حتی یک مورد ابتلاء به مواد مخدر در روستاهای این منطقە یافت نمی‌شد، اما اکنون دەها تن از جوانان کُرد به سوی مصرف مواد مخدر سوق داده شده و اعتیاد کامل به مواد مخدر صنعتی دارند.

این منبع اضافە کرد: هر یک از ج.الف و م.الف در روستای “گول‌تپە” و ج.الف و ع. الف در روستای “خوش قشلاق” و س.ر داخل شهر سقز افرادی هستند کە با حمایت وزارت اطلاعات اقدام بە پخش مواد مخدر در میان جوانان این مناطق می‌کنند.

به گفته‌ی وی، این افراد از حمایت مستقیم وزارت اطلاعات برخوردار بودە و بە صورت آشکار اقدام بە پخش مواد مخدر می‌کننند و با قیمتی اندک می‌توان هر نوع مادە مخدری را پیدا کنند و این امر نگرانی و بیزاری شهروندان کُرد را در پی داشتە است.

بنا بە آمار رسمی ایران، درحال حاضر ١ ملیون و ٣٢٥ هزار نفر آلودە بە مواد مخدر در ایران ثبت شدە است که ٤٤.٦% آنان زیر ٢٩ سال می‌باشند.

از این آمار ٢٥% معتاد تزریقی بودە و بنابە آما پزشک قانونی ایران در سال ١٣٩١ روزانە ١١ مورد مرگ ناشی از استعمال مواد مخدر در ایران ثبت شدە است.

رسول خضری نمایندە مجلس ایران و هیئت ریاست کومیسیون بهداشت و درمان مجلس مهرماه سال گذشتە اعلام کردە بود، کە در حال حاضر در کشور ایران سە ملیون و پانصد هزار نفر بە مواد مخدر مبتلا هستند.