فشار دوباره وزارت اطلاعات بر یکی از فعالان فرهنگی کُرد در کرماشان

atalaatنیروهای وزارت اطلاعات در کرماشان در چند ماه اخیر، مهدی حمیدی یکی از فعالان فرهنگی کُرد را که سابقه 5 سال زندان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی را داشته است تحت فشارهای روانی و تهدید قرار داده است.

آسونیوز: به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مهدی حمیدی فعال فرهنگی کُرد اهل کرماشان، در چند ماه اخیر توسط اداره اطلاعات این شهر تحت فشار و مورد تهدید قرار گرفته است. گفته می‌شود این

فعال فرهنگی کُرد، سابقه 5 سال زندان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی را داشته است. مهدی حمیدی، 23 آذرماه 1387 به دلیل فعالیت‌های فرهنگی و رفت و آمد به اقلیم کردستان عراق، از سوی نیروهای امنیتی اطلاعات کرماشان بازداشت شد. وی به مدت 10 ماه در بند انفرادی بازداشتگاه حفاظت اطلاعات ارتش نگهداری شد و تحت بازجویی‌های پی در پی قرار گرفت.

این فعال فرهنگی در 14 شهریور ماه 1388، در شعبه 8 دادگاه نظامی یک تهران، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق جاسوسی برای اقلیم کردستان عراق و سی آی ای آمریکا، دادگاهی شد که در آن دادگاه از این اتهام ابتدا تبرئه شده ولی با اعتراض دادستانی به رای صادره، پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع و پس از بازگشت در شعبه هم‌ارز مجددا دادگاهی شده و رای متناسب با خواست دادستان صادر شد. این زندانی سیاسی سابق بدون احتساب ایام بازداشت قبلی و انفرادی‌ها، به سه سال تبعید در حبس در زندان مرکزی همدان محکوم شد.

لازم به ذکر است وی به مدت 10 ماه در انفرادی حفاظت اطلاعات ارتش در تهران، سپس 15 ماه در بند 7 و 350 زندان اوین و پس از قطعی شدن حکم، سه سال به صورت تبعید در زندان مرکزی همدان نگهداری شد. وی در نهایت پس از تحمل 5 سال و یک ماه حبس از زندان آزاد شد. گفتنی است مهدی حمیدی پس از تحمل دوره زندان، دچار محرومیت اجتماعی همچون عدم برخورداری از هرگونه شغل اداری و دولتی، اخراج از شغل مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما در نیروی هوایی ارتش شد.