دادگاه تجدیدنظر؛ حجت مختارزاده به حبس و جزای نقدی محکوم شد

خبرگزاری هرانا – حجت مختارزاده، فعال ترک (آذربایجانی) و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، توسط شعبه ۱۹ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی به یکسال حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حجت مختارزاده، فعال ترک (آذربایجانی) و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، توسط دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی به حبس و جزای نقدی محکوم شد.

بر اساس این حکم که از سوی شعبه ۱۹ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی صادر و به وی ابلاغ شده است، محکومیت یکسال حبس آقای مختارزاده عینا تایید شده و حکم جزای نقدی وی به ۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.
آقای مختارزاده پیشتر توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی عبدی از اتهام “عضویت در گروه غیرقانونی گاماج” تبرئه، از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یکسال حبس و از بابت اتهام “نشر اکاذیب در فضای مجازی” به ۵۰۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم شده بود.

حجت مختار زاده در تاریخ ۲۶ آبان ۹۸ در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل شد. وی پس از ۱۴ روز به زندان این شهر منتقل شد و در تاریخ ۲۵ آذر همان سال با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

جلسه بدوی دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای مختارزاده پیشتر با اتهام اخلال در نظم عمومی در دادگاه عمومی شهرستان تبریز برگزار شده بود. با این وجود حکمی برای او صادر نشد و مجددا چند روز بعد از بابت رسیدگی به اتهامات “نشر اکاذیب در صفحات مجازی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در گروه غیرقانونی گاماج” به شعبه ۱۶ دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان تبریز به ریاست قاضی موسوی اقدم فراخوانده شد. وی در تاریخ ۱۰ شهریورماه ۹۹ پس از اخذ آخرین دفاع در جلسه دادگاه و صدور قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان تبریز منتقل شد.

آقای مختارزاده نهایتا در تاریخ ۱۲ شهریور ۹۹، با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان تبریز آزاد شد.

حجت مختارزاده پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های خود سابقه بازداشت داشته است. وی در سال ۹۰ در تجمعی اعتراضی نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه بازداشت و پس از ۹۰ روز از زندان تبریز آزاد شده بود.

خبرگزاری هرانا 16.01.2022