اجرای حکم اعدام یک زندانی سیاسی – عقیدتی بلوچ در زندان مرکزی زاهدان

یک زندانی سیاسی عقیدتی بلوچ که دو روز پیش جهت اجرای حکم اعدام به قرنطینه منتقل شده بود سحرگاه امروز اعدام شد.

به گزارش خبر گزاری حال وش/سحرگاه امروز دوشنبه ۲۵ دیماه ۱۴۰۰ حکم اعدام زندانی سیاسی عقیدتی عبدالباسط ریگی فرزند نورمحمد ۳۳ ساله اهل سراوان متاهل و دارای ۳ فرزند در زندان زاهدان به اجرا در آمد.

بر اساس اطلاعات حال وش عبدالباسط ریگی توسط اطلاعات سپاه اوایل سال ۱۳۹۷ در سراوان بازداشت شده و دو ماه در بازداشتگاه این ارگان در زاهدان تحت بازجویی قرار داشته است.

اتهاماتی که اطلاعات سپاه به آقای ریگی وارد کرده “قتل قاضی کریمی (که۱۲ سال پیش در سراوان به قتل رسیده) و آتش زدن یک دکل مخابراتی شرکت ایرانسل در سراوان، و نیز متهم به مشارکت در قتل شیخ علی دهواری، و همکاری با گروهای ضد نظام، و حمل سلاح کلت کمری، بوده است.”

قابل توضیح است عبدالباسط در اوایل سال جاری در شبعه یک کیفری استان سیستان و بلوچستان به ۲ قصاص در خصوص قتل قاضی کریمی و مشارکت در قتل شیخ علی دهواری، ۲۵سال حبس در خصوص همکاری با گروهای ضد نظام، ۱۰سال حبس در خصوص آتش زدن دکل مخابراتی و همچنین در خصوص حمل سلاح کلت کمری به ۵ سال حبس محکوم شده است.

یک منبع مطلع به گزارشگر حال وش گفته است: “عبدالباسط به همراه ۳۳ نفر دیگر در پرونده قتل قاضی کریمی هم پرونده بوده که تمام آنها جز عبدالباسط و فرشید ملک زاده ۳۵ ساله اهل سراوان (متاهل و دارای ۳ فرزند) و احسان دلشادی ۳۰ ساله اهل سراوان (متاهل و دارای ۲ فرزند) به زندان زاهدان منتقل شده و برای آنها پرونده تشکیل شده است.

بر اساس اطلاعات این گزارش دو هم پرونده ای عبدالباسط به نام های “احسان و فرشید” در فاصله زمانی مختلف با گذاشتن وثیقه آزاد شده اند.

لازم به ذکر است احسان دلشادی در اواسط سال ۹۸ با گذاشتن وثیقه چند میلیاردی به بند نیم باز منتقل شده (نامبرده با وجود بلا تکلیف بودنش به بند نیم باز منتقل شده) و از آنجا بعد از خارج شدن از قسمت بسته زندان دیگر به بند نیم باز و زندان مراجعه نکرده و متواری شده است.

فرشید ملک زاده معروف به «فهد» در اوایل سال ۱۴۰۰ با گذاشتن دو میلیارد وثیقه آزاد شده است.

یک فرد آگاه به خبرنگار حال وش گفته است این زندانی “در اواخر سال ۱۳۹۹ توسط یکی از مقامات ارشد قضایی به نام «محمدی» که از زندان زاهدان بازدید می کرده تهدید به اعدام شده بود.”

این منبع به گزارشگر حال وش در شرح این موضوع گفته است: “محمدی زمانی که از بند چهار زندان زاهدان بازدید می‌کردند در حضور تمام زندانیان این بند خطاب به عبدالباسط گفت: تو قبل از اتمام سال ۱۴۰۰ اعدام خواهی شد، چون من به خانواده دوستم قاضی کریمی قول دادم تو را به جزای اعمالت برسانم.”

منبع حال وش در خصوص اتهامات مطرح شده در پرونده عبدالباسط به گزارشگر ما توضیح داده است: “در پرونده قتل شیخ علی دهواری -که متهم اصلی این قتل در اذهان عمومی وزارت اطلاعات بوده- برای عبدالباسط با شکنجه و اعتراف اجباری تشکیل پرونده شده است. و همچنین در پرونده قتل قاضی کریمی بعد از اینکه از ۳۳ نفر بازداشتی کسی قتل قاضی کریمی اعتراف نمی کنند زیر فشار شکنجه عبدالباسط مجبور به اعتراف می شود. و در آخر در خصوص اتهام آتش زدن دکل مخابراتی شرکت ایرانسل توسط افرادی انجام شده که تا امروز هیچ کس از هویت آنها خبری ندارد، و این اتفاق در پی توهین شرکت ایرانسل به خلیفه دوم مسلمین انجام شده است که برای عبدالباسط در این خصوص با شکنجه و اعتراف اجباری پرونده تشکیل داده اند.”

خبر گزاری حال وش 17.01.2022