کشته و زخمی شدن ١٢ کولبر و مفقود شدن سه کولبر در دی‌ماه ١٤٠٠

با استناد به آمار ثبت شده در مرکز آمار سازمان حقوق بشری کُردپا، طی دی‌ماه سال جاری، ١٢ کولبر کُرد در مرزهای کردستان کشته و زخمی و سه کولبر دیگر در برف و کولاک ناپدید شدەاند.

از مجموع این آمار، یک کولبر بر اثر شلیک نظامیان حکومتی کشته شده و ١١ کولبر دیگر بر اثر شلیک نظامیان، سقوط از ارتفاع و انفجار مین زخمی شده‌اند.

همچنین سه کولبر اهل روستای “باوان” از توابع منطقه مرگور ارومیه در مرز ترکیه و ارومیه در برف و کولاک ناپدید و تاکنون جستجوها برای یافتن آنان بی‌نتیجه بوده و جستجوهای مردمی برای پیداکردن آنها همچنان ادامه دارد.

نحوه کشته و زخمی شدن کولبران طی دی‌ماه سال جاری؛

  • شلیک مستقیم نیروهای نظامی؛ ٨ مورد
  • سقوط از ارتفاع، ٢ مورد
  • انفجار مین؛ ٢ مورد
  • ناپدیدشدن در برف و کولاک؛ ٣ مورد

طی دی‌ماه جاری، مرز نوسود با تعداد ٨ تن بیشترین مورد زخمی شدن کولبران را به دنبال داشته و همچنین مرز بانه با تعداد ٤ تن کشته و زخمی در رده دوم قرار می‌گیرد.

جزئیات بیشتر در مورد تعدادی از کولبران:

روز شنبە هجدهم دی‌ماە، یکی از کولبران به نام “عثمان محمدی” بر اثر انفجار مین در مرز نوسود نقص عضو شد. همچنین در مردادماە سال ۹۹، برادر این کولبر به نام “وزیر محمدی” بر اثر شلیک نظامیان حکومتی در مرز نوسود جان خود را از دست داد.

روز جمعه بیست و چهارم دی‌ماه، “مهران رحمانی” از کولبران جوان کشته شده در مرز بانه که به همراه دایی‌اش “ابراهیم رحمانی” به کولبری رفته بود در نتیجه شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته و دایی‌اش زخمی شد. مهران به تازگی زندگی مشترک تشکیل داده بود.

کوردپا 22.01.2022