رهایی از اعدام یک شهروند بلوچ با پادرمیانی مولانا گرگیج

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امروز ۳ بهمن ماه ۱۴۰۰، یک شهروند بلوچ که برای اجرای حکم اعدام به قرنطینه زندان منتقل شده بود با پادرمیانی مولانا محمدحسین گرگیج از پای چوبه دار رهایی پیدا کرد.

گفته می شود پس از وساطت مولانا گرگیج و رهایی از اعدام این شهروند بلوچ، دو طایفه «شاهوزهی» و «گرگیج» پس از ۸ سال اختلاف با یکدیگر صلح و سازش کردند.

در گزارش پایگاه خبری دفتر مولانا محمدحسین گرگیج آمده، با پادرمیانی این روحانی برجسته بلوچ، یک جوان اهل زاهدان که در قرنطینه به سر می برد و منتظر اجرای حکم قصاص بود از اعدام رهایی یافت.

گفته می‌شود، در پی نزاع دو جوان از طوایف گرگیج و شاهوزهی در سال ۹۲ محمود شاهوزهی اهل استان گلستان در زاهدان به قتل رسید و تشییع جنازه آن نیز در همان سال توسط مولانا محمدحسین گرگیج برگزار شد.

براساس این گزارش، پس از سپری شدن مراحل قضایی و صدور حکم قصاص با درخواست بزرگان گرگیج، رایزنی های مولانا محمدحسین گرگیج و مرحوم حاج حبیب شاهوزهی و پس از آن فرزند وی “محمد شاهوزهی” در استان گلستان با اولیای دم آغاز شد و طی جلسات متعددی، سرانجام پس از ۸ سال این تلاش ها نتیجه داد و خانواده مقتول اعلام عفو و گذشت کردند.

بر اساس گزارش دریافتی، طی جلسه ای که صبح امروز در مسجد جامع شهرستان گالیکش با حضور ریش سفیدان و بزرگان اقوام مختلف بلوچستان برگزار شد اولیای دَم از طایفه شاهوزهی با اعلام رضایت خود از اجرای حکم اعدام صرف نظر کردند و علت آن را هم صرفا وساطت مولانا محمدحسین گرگیج بیان کردند.

لازم به ذکر است، علاوه بر آمار بسیار زیاد ایجاد صلح و سازش بین اقوام در سطح کشور توسط مولانا گرگیج، با رهایی این جوان از اعدام، آمار نجات یافتگان از حکم قصاص توسط مولانا محمد حسین گرگیج به ۴۸ تن در سراسر کشور رسید که در این میان ۲۵ نفر از آنان از اهل تشیع بوده اند.

کمپین فعالین بلوچ 23.01.2022