پرونده‌سازی در زندان؛ حسین هاشمی به ۳ ماه حبس محکوم شد

خبرگزاری هرانا – حسین هاشمی، زندانی سیاسی سابق توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی بخش فشافویه تهران به ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این پرونده به بهانه رنجنامه‌ای که اردیبهشت‌ماه امسال در خصوص مشکلات زندان تهران بزرگ منتشر شده بود، گشوده شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسین هاشمی، زندانی سیاسی سابق به حبس محکوم شد.

بر اساس این حکم که توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی بخش فشافویه تهران صادر و طی روزهای اخیر به این شهروند ابلاغ شده، آقای هاشمی از بابت اتهام “نشر اکاذیب” به ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

این پرونده به بهانه رنجمنامه‌ای است که اردیبهشت‌ماه امسال در خصوص مشکلات زندان تهران بزرگ منتشر شده بود، گشوده شده است. وی در بخشی از نامه خود نوشته بود: “ما نه جاسوس دولت متخاصمیم و نه وطن فروش، تنها کارگرانی بودیم که دیگر به تنگ آمده بودیم از این همه ظلم و اینهمه بی عدالتی. خسته شدیم از بس درجا زدیم و هیچمان به همان هیچ تبدیل شد. خسته شدیم از بس جوانانمان را در سطل های زباله دیدم، یا معتاد در کف خیابان، یا خفته در گور. خسته شدیم از زنانی که تن خود را فروختند برای لقمه ای نان. خسته شدیم از اینهمه مغزی را که فراری دادند. ما برای غایت انسان در ایران جنگیدیم.”

آقای هاشمی در تاریخ ۱۱ خردادماه در حالی که دوران محکومیت خود از بابت پرونده پیشین را سپری میکرد، به بهانه بازجویی از بند خود خارج و به تیپ ۴ زندان تهران بزرگ، محل نگهداری زندانیان متهم به جرائم خشن منتقل شد. وی در اعتراض به این اقدام اعتصاب غذا کرد. او در تاریخ ۱۲ خردادماه توسط تعدادی از زندانیان جرائم خشن در تیپ ۴ زندان تهران بزرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفته و علیرغم مراجعه به افسرنگهبانی با بی توجهی مسئولان مواجه شد. این زندانی سیاسی نهایتا به دنبال بازگشت به تیپ ۲ زندان تهران بزرگ به اعتصاب غذای خود پایان داد.

حسین هاشمی در تاریخ ۲۵ آبان ۹۸ در رابطه با اعتراضات سراسری آبان ۹۸ توسط  ماموران وزارت اطلاعات در محل کار خود واقع در تهرانپارس تهران بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او اسفندماه ۹۸ با تودیع قرار وثیقه موقتا از زندان آزاد شد. وی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهامات “اهانت به مقدسات، اخلال در نظم و آسایش عمومی” به ۶ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و از بابت مجازات تکمیلی به رونویسی از کتاب‌های “سه دقیقه در قیامت، گناه شناسی نوشته محسن قرائتی و ۵۳ سال عصر پهلوی به روایت دربار” و همچنین شست و شوی میت به مدت یک ماه روزی چهار ساعت در بهشت زهرا محکوم شد. این حکم نهایتا پس از محاکمه به صورت غیابی توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر عینا تایید و به وی ابلاغ شد.

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “توهین به مقدسات” برای وی قابل اجرا است. آقای هاشمی در شهریورماه ۹۹ جهت اجرای حکم حبس احضار و نهایتا راهی زندان شد. آقای هاشمی ۲۰ آبان ماه امسال از زندان تهران بزرگ با پابند الکترونیک به مرخصی اعزام شده و اواخر دیماه امسال به صورت مشروط آزاد شد.

حسین هاشمی، متولد ۱۳۷۲، فرزند مریدعلی و مجرد است.

لازم به اشاره است اعتراضات آبان ماه، به مجموعه اعتراضات سراسری گفته می شود که از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ با اعلام افزایش بی سابقه قیمت بنزین در ده‌ها شهر ایران با حضور بی سابقه معترضین در خیابان‌ها آغاز شد و برای چند روز ادامه یافت. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، آمار بازداشتی های اعتراضات این اعتراضات را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد. بر اساس گزارشات نهادهای مدافع حقوق بشر صدها تن نیز در پی این اعتراضات خونین جان باختند.

خبرگزاری هرانا 26.01.2022