گزارشی از مشکلات زندانیان محبوس در زندان مراغه

خبرگزاری هرانا – زندانیان محبوس در زندان مراغه تحت شرایط نامناسبی در این زندان نگهداری می‌شوند. این زندانیان با مشکلات مضاعفی از جمله عدم وجود وسایل گرمایشی مناسب در فصل سرد، عدم رعایت اصل تفکیک جرائم، کمبود سرویس بهداشتی، کمبود تخت، مواجه هستند. از سوی دیگر با دستور رئیس زندان، هیچ امتیازی به زندانیان دارای اعتیاد به متادون تعلق نگرفته در حالی که خدمات درمانی مناسب جهت ترک متادون به زندانیان داده نمی شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شرایط نگهداری زندانیان در زندان مراغه نامناسب بوده و این زندانیان مشکلات متعددی مواجه هستند.

زندان مراغه شامل چهار بند مردان و یک بند زنان است که در مجموع حدود ۱۲۰۰ زندانی در آنجا نگهداری میشوند. زندانیان محکوم به اعدام در بند یک بسر میبرند و بند دو نیز شامل افرادی است که به صورت بلاتکلیف هستند و حکم قطعی برای آنها توسط مراجع قضایی صادر نشده است.

یک منبع مطلع در خصوص وضعیت بند چهار این زندان به هرانا گفت: در حالی این بند دارای ۱۰۴ عدد تخت است که در آن ۱۴۰ زندانی نگهداری میشوند و شماری از زندانیان به اصلاح کف خواب هستند. این معضل شامل بندهای دیگر این زندان نیز بوده و در فصل سرما باعث بروز مشکلات مضاعف و بیماری های بسیاری در زندانیان کف خواب می شود.

این منبع مطلع افزود: از سوی دیگر آقای اکبری رئیس زندان مراغه دستور داده که امتیازات زندانیان دارای اعتیاد به متادون گرفته شود و عنوان کرده، تا زمانی که آنها ترک نکنند نمیتوانند از امتیازاتی مانند اعزام به مرخصی و … بهره ببرند. این در حالی است که خدمات درمانی مناسب جهت کمک به ترک متادون به این زندانیان داده نمی شود.

به گفته این منبع، یک زندانی که از بابت اتهامات مواد مخدر در این زندان تحمل حبس میکرد و روزانه ۲۰ سی سی مصرف متادون داشت به دلیل ترک اجباری به مشکلات روحی و روانی گرفتار شد و دو ماه پیش به بیمارستان اعصاب و روان رازی تبریز منتقل شد و تاکنون در آنجا بستری است.

از دیگر مشکلات زندان مراغه میتوان به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم در بندهای ۳ و ۴ این زندان اشاره کرد. در این بندها زندانیان سیاسی در کنار زندانیانی با جرائم عمومی نگهداری می شوند.

از سوی دیگر هر یک از بند های زندان مراغه با کمبود سرویس بهداشتی مواجه هستند به طوری که برای ۱۴۰ زندانی ساکن در بند ۴ فقط ۳ سرویس بهداشتی وجود دارد.

این منبع مطلع همچنین از سرد بودن محیط بند های ۱ و ۲ زندان مراغه اطلاع داده و عنوان کرد: سیستم گرمایشی این دو بند شوفاژ است، اما به تنهایی جوابگوی زندانیان نیست و آنها مجبور هستند که شبها از سه عدد پتو استفاده کنند. این شرایط برای زندانیانی که مبتلا به سینوزیت هستند بسیار طاقت فرسا شده و بسیاری از زندانیان به دلیل برودت هوا همواره دچار بیماری های مختلف می شوند.

خبرگزاری هرانا 03.02.2022