یک شخص ترنس به دلیل مخالفت شرعی با عمل جراحی‌اش در مریوان خودکشی کرد

هه‌نگاو: یک شخص ترنس در شهر مریوان پس از ناکامی از انجام عمل باز تایید جنسیت، بە زندگی خود پایان داد.

بر اساس اطلاع هه‌نگاو، بامداد روز دوشنبه ۱٨ بهمن ماه ١٤٠٠ (٧ فوریە ٢٠٢٢)، یک فرد ترنس با هویت ریبوار ابراهیمی ۲۰ ساله اهل مریوان با خوردن قرص، اقدام بە خودکشی و بە زندگی خود پایان دادە است.

 ریبوار ابراهیمی هویت جنسی خود را ترنس زن می‌دانسته و تمایل به عمل جراحی تغییر جنسیت داشته لیکن خانوادە وی برای انجام عمل باز تایید جنسیت وی، جهت اخذ نظر شرعی به یک ماموستا (روحانی) مراجعه کرده، که روحانی مذکور فتوا به عدم جواز این عمل داده است که متعاقب این فتوا ریبوار با تالمات روحی شدیدی مواجه شده است.

در این راستا هه‌نگاو با چندین تن از دوستان ریبوار گفتگو کردە و آنها تاکید کردند کە نامبردە طی مدت اخیر بە طور واضح گوشەگیر و دچار افسردگی شدید شدە بود.شایان ذکر است، پدر و مادر ریبوار ابراهیمی سال گذشتە از هم جدا و ریبوار با مادرش زندگی می‌کرد.

صرفنظر از متون حقوقی بشری در تاییداین حقوق، مخالفت شرعی نسبت به این امر نیز در میان علمای اهل تسنن بصورت مطلق نبوده و با اختلاف همراه می‌باشد و خواست باز تایید جنسیت در بعضی موارد مورد شناسایی واقع شده است.

ترنس ‌به افرادی گفته می‌شود که تعریف و باورشان از جنسیت و هویت جنسیتی‌ خود با آن‌چه در بدو تولد بر اساس ظاهر اندام جنسی به آن‌ها اطلاق شده، متفاوت است.

افرادی که با جسم و اندام جنسی منتسب به مردانه متولد شده‌اند اما خود را یک زن هویت‌یابی می‌کنند، «زن ترنس» و به کسانی که با جسم و اندام جنسی منتسب به زنانه متولد شده اما خود را یک مرد هویت‌یابی می‌کنند، «مرد ترنس» گفته می‌شود.

هه‌نگاو: 07.02.2022