رهایی سه زندانی از اعدام در شهرهای تهران و تاکستان

خبرگزاری هرانا – یک زندانی در تهران که پیشتر از بابت اتهام دو قتل به دو بار اعدام محکوم شده بود، با کسب رضایت از اولیای دم مقتولان، از مجازات مرگ رهایی یافت. همچنین رئیس کل دادگستری استان قزوین از رهایی دو زندانی محکوم به اعدام در شهرستان تاکستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، مرد جوانی که در جریان ۲ درگیری جداگانه جان ۲ نفر از دوستانش را گرفته و به اعدام محکوم شده بود، بعد از گذشت ۹ سال و در شرایطی که در یک قدمی چوبه دار بود با بخشش اولیای دم مقتولان از مجازات مرگ رهایی یافت و از زندان آزاد شد.

بر اساس این گزارش، هر ۲ حادثه اواخر سال ۹۱ و به فاصله کوتاهی از یکدیگر رخ داد. حادثه اول در بهمن سال ۹۱ در یکی از خیابان‌های جنوب تهران، مردی جوان به نام سجاد به‌دلیل مسائل پیش پا افتاده با دوست خود درگیر و به دست وی کشته می شود.

در شرایطی که جست‌و‌جو برای یافتن مخفیگاه سجاد عامل درگیری ادامه داشت چند روز بعد حادثه دیگری به تیم جنایی پایتخت گزارش شد. دومین فرد نیز پسری جوانی بود که او هم در جریان یک درگیری جانش را از دست داده بود.

آنچه شاهدان درباره مشخصات ضارب این درگیری می‌گفتند با سجاد، همان فردی که چند روز قبل در درگیری جان دوستش را گرفته و نامش در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس قرار داشت مطابقت می‌کرد. این یعنی او در مدت کوتاهی پس از قتل اول، مرتکب قتل دیگری نیز شده بود؛ در این شرایط بود که تیم ویژه‌ای مأمور شدند تا هرچه زودتر مخفیگاه عامل این دو درگیری را شناسایی و متهم را دستگیر کنند. تلاش تیم جنایی سرانجام نتیجه داد و به بازداشت متهم تحت تعقیب منجر شد.

عامل ۲ حادثه درگیری منجر به قتل در آن زمان ۲۶ سال داشت که در بازجویی‌ها به هر دو اتهام اقرار کرد و گفت مقتولان از دوستان وی بودند.

او گفت: مقتول اول از دوستان نزدیکم بود اما همیشه برای یکدیگر کری می‌خواندیم. بر سر هر مسئله کوچکی کل‌کل می‌کردیم و دچار اختلاف می‌شدیم تا اینکه روز حادثه باردیگر برسر مسائل مختلف باهم بحث کردیم. او مدام برایم کری می‌خواند و من هم نمی‌خواستم در مقابل او کم بیاورم. کل‌کل‌هایمان ادامه داشت تا اینکه به جر و‌ بحث کشیده شد. در آن لحظه آنقدر خشمگین شده بودم که برای خالی کردن خشم خود با چاقو ضرباتی به دوستم زدم. وقتی او خون‌آلود روی زمین افتاد تازه به‌خودم آمدم و از ترسم فرار کردم.

وی درباره قتل دوم گفت: دومین فردی که در درگیری جانش را گرفتم و حالا به‌شدت پشیمانم نیز از دوستانم بود. او می‌خواست راز مرا فاش کند و آبروی مرا ببرد. چند وقتی می‌شد که با ۲ نفر از دوستانم باند سرقت تشکیل داده و خودرو سرقت می‌کردیم. مقتول وقتی متوجه این ماجرا شده بود مرا نصیحت کرد که دور خلاف را خط بکشم. وقتی دید گوشم به حرف‌هایش بدهکار نیست گفت مرا لو می‌دهد.

متهم ادامه داد: روز حادثه اتفاقی او را در خیابان دیدم. زمانی که من و ۲ نفر از همدستانم خودروی پژویی سرقت کرده و سوار بر آن بودیم که چشمم به دوستم (مقتول دوم) افتاد. او گفت باید همین الان ماشین را به صاحبش برگردانی در غیر اینصورت به اداره پلیس می‌رود و اسرار سرقت را فاش می‌کند. وقتی این جمله را گفت به‌ شدت عصبانی شدم و با ضربات چاقو چند ضربه به او زدم و جانش را گرفتم.

او در ادامه گفت: می‌دانم بزرگ‌ترین اشتباهات زندگیم را مرتکب شده‌ام اما خیلی ناراحت و پشیمان هستم که جان دوستانم را گرفته‌ام و خانواده‌هایشان را عزادار کرده‌ام. امیدوارم مرا ببخشند و حلالم کنند.

پس از اعتراف متهم به قتل، وی روانه زندان شده و پرونده او پس از بازسازی صحنه قتل به دادگاه کیفری فرستاده شد.

در جلسه محاکمه خانواده مقتولان خواستار اعدام سجاد شدند و قضات نیز حکم بر ۲ بار اعدام متهم دادند. علاوه بر این او به اتهام سرقت نیز به ۳ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. احکام صادر شده به تأیید قضات شعبه ۱۳ دیوان‌ عالی کشور رسید و با قطعی شدن رای، پرونده پیش روی قاضی امین کرمانی‌نژاد، دادیار شعبه چهارم دادسرای جنایی تهران قرار گرفت تا مقدمات اجرای حکم اعدام فراهم شود.

متهم در این مدت ۲ مرتبه پای چوبه دار رفت اما در واپسین لحظات و زمانی که طناب دار بر گردنش بود موفق شد با گریه و التماس از خانواده مقتولان مهلت بگیرد. اولیای دم دلشان به رحم آمد و هر دو بار هر دو خانواده تصمیم بزرگی گرفتند و حکم اعدام را اجرا نکردند.

سرانجام با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای جنایی تهران و در شرایطی که قرار بود وی برای سومین بار پای چوبه دار برود خانواده مقتولان، متهم را بخشیدند و درخواست دیه کردند. به این ترتیب سجاد از چوبه دار و ۲ بار اعدام فاصله گرفت و به زندگی بازگشت.

حالا باید مبلغ دیه را فراهم می‌کرد تا از زندان آزاد شود که خانواده او به تکاپو افتادند تا اینکه سرانجام مبلغ دیه فراهم و به خانواده مقتولان پرداخت شد. در این شرایط بود که او بعد از گذشت ۹ سال از زندان آزاد شد

رهایی دو زندانی از اعدام در تاکستان

به گزارش خبرگزاری میزان، علی شعبانی از سازش در یک پرونده اعدام و نجات ۲ محکوم به مرگ با چوبه دار در هفته گذشته در حوزه قضایی شهرستان تاکستان خبر داد.

وی گفت: گذشت اولیای دم و همچنین تلاش‌های مسئولان قضایی، اعضا و کارکنان شورا‌های حل اختلاف، در شهرستان تاکستان ۲ نفر از محکومان به اعدام به زندگی بازگشتند.

شعبانی افزود: این حادثه در سال ۱۳۸۹ اتفاق افتاد و با تشکیل پرونده در دادسرای تاکستان و طی مراحل قانونی و رسیدگی قضایی، نهایتاً رای بر محکومیت متهمان به اعدام، در یکی از شعب دادگاه‌های کیفری یک قزوین صادر و در به تایید دیوان عالی کشور رسید.

رئیس کل دادگستری استان قزوین، گفت: با تلاش‌های صورت گرفته توسط دادستان شهرستان تاکستان و اعضای شورای حل اختلاف، اولیای دم گذشت کردند و محکومان به اعدام این پرونده از اجرای حکم رهایی یافتند.

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۰/۱۱/۲۳