فاجعه کمبود پزشک در سیستان و بلوچستان/ یک پزشک متخصص در شش شهرستان

کمبود پزشک در سیستان و بلوچستان به یک معضل بحرانی تبدیل شده است و برای رفع آن اقداماتی در دستور کار قرار نگرفته است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امروز ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۰، معین الدین سعیدی نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی خبر از یک پزشک متخصص عفونی در شش شهرستان حوزه انتخابیه خود داد.

سعیدی در گفتگو با رسانه های جمنوری اسلامی گفت: “در حال حاضر در تمام حوزه انتخابیه من یعنی ۶ شهرستان فقط یک پزشک متخصص عفونی داریم و این یعنی در زمینه کمبود پزشکان متخصص، دچار بحران نه بلکه دچار فاجعه هستیم.”

وی افزود: “دانش‌آموزان این منطقه خیلی موفق به قبولی در رشته پزشکی نمی‌شوند و پزشکان طرحی هم در این منطقه حتی نمی‌مانند که طرحشان تمام شود.”

به گفته سعیدی، در کشور به ازای هر هزار نفر ۱/۸ درصد تخت بیمارستانی داریم که این شاخص در سیستان و بلوچستان ۴ دهم درصد است. همچنین در بحث دسترسی مردم به داروخانه نیز مشکلات عدیده ای داریم و متخصص داروساز نداریم و خیلی کم است.

نماینده مردم چابهار تصریح کرد: “با روش‌های معمول نمی‌توانیم فاصله و تبعیض نجومی موجود را کم کنیم، باید در حوزه سیاست گذاری‌ها تغییراتی اساسی ایجاد کنیم تا به مناطق محروم کمک شود.”

گفتنی است، دبیرستان شهید مطهری سراوان که هر سال دستکم ۱۰ دانش آموز در رشته پزشکی قبول میشدند و در سال گذشته ۱۷ دانش آموز قبول شده اند، امسال هیچ سهمیه ای برای قبولی آنها در این رشته در نظر گرفته نشده و هیچ پذیرشی نداشته اند.

کمپین فعالین بلوچ 23.12.1400