لینک لیست کتابهای جدید منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران درنیمه اول ماه مارس ۲۰۲۲

۱.کتاب الف

اثر: شورای کلیساهای جماعت ربانی،کلام خدا ما را میخواند تا به شایستگی آن دعوتی که به آن خوانده شده ایم رفتار کنیم. (افسسیان ۴:۲) یعنی رفتار و زندگی ما باید متناسب با آن دعوت عالی ای که خدا از ما به عمل آورده و متناسب با شان فرزندان خدا باشد. برای شایسته رفتار کردن و در پیش گرفتن یک زندگی مسیحی پیروزمندانه باید کلام خدا را به خوبی بشناسیم و با تعالیم اساسی آن آشنایی داشته باشیم. کتاب الف در جهت تحقق این هدف به نگارش در آمده است.

۲ . فرقه تبهکار،” ۴۰ سال استعمارگری روسها در ایران”

نوشته الف.و.  حکومتی که سال ۱۳۵۷ در ایران مستقر گردید، حکومتی ضد انسانی بود که بجز دغدغه ایجاد تروریسم و ترور در خاورمیانه، آتش افروزی و جنگ هشت ساله، اعدامها و… دست آوردی نداشته است. کتاب پیش رو، مجموعه ای از اسنادی است در باب اشخاص و احزاب و رویدادهایی که اتفاق افتاده است. یکی از خصوصیات بارز این کتاب این است که اشخاص و گروههایی را که قبل از انقلاب، همراه روحانیت و این انقلاب بودند، چطور بعد از انقلاب از صحنه سیاسی کشور حذف میشوند.

۳ . راه بردگی

نوشته فریدریش فون هایک،️ ترجمه فریدون تفضلی و حمید پاداش، راه بندگی کتابی است که بین سال‌ های ۱۹۴۰-۱۹۴۳ نوشته شده و در آن “نسبت به خطر استبداد ناشی از کنترل تصمیم‌ گیری دولتی از طریق برنامه‌ریزی مرکزی” هشدار داده، و استدلال کرده که منع فردگرایی، لیبرالیسم کلاسیک و آزادی به طور غیر قابل اجتنابی منجر به ستم سوسیالیستی و فاشیستی و استبداد و بردگی افراد منجر می‌شود. او بر خلاف نظر اقتصاددانان بریتانیایی که فاشیسم را واکنشی سرمایه ‌دارانه ضد سوسیالیسم می ‌دانستند، آن دو را دارای ریشه مشترکی در برنامه‌ ریزی اقتصادی مرکزی و قدرت دولت بر فرد می ‌دانست.

۴ . عشق سالهای وبا

نوشته گابریل گارسیا مارکز  ترجمه کیومرث پارسای، مارکز نویسنده کلمبیایی برنده جایزه نوبل و از پیشگامان سبک رئالیسم جادویی رمان ” عشق سالهای وبا” را نوشته است. در عشق سالهای وبا، داستان مردی را می خوانیم که هر چند با زنهای زیادی ارتباط دارد ولی هرگز عشق دوران نوجوانیش را فراموش نکرده است. مارکز در این رمان داستان زندگی چندین شخص را به طور موازی و در هم پیچیده نقل می کند و ورود او به جزئیات زندگی آنها ماهرانه است. در رمان” عشق سالهای وبا” که در سال ۱۹۸۵ منتشر شد راوی دانای کل است  و کتاب در نوع خود نحوه روایت جالبی دارد به این شکل که مثلا در قسمتی از داستان به ماجراها و زندگی یکی از شخصیت های اصلی داستان مثل فلورنتینو و مواجهه او با عشق می پردازد و بعد به شخصیتی دیگر مثل  فرمینا،  اوربینو و یا افراد دیگر و در این میان با گرفتن ارتباط هوشمندانه بین روایت ها داستان را پیش می برد و اینگونه هم خواننده گذرسالها و زندگی شخصیت های رمان را بخوبی حس میکنه و هم لحظه به لحظه از زوایای پنهان داستان آگاه می شود. طرح اصلی داستان در مورد زندگی سه شخص به نام های فرمینا دازا، دکترخوونال و فلورنتینو است و گذران زندگی این سه نفر را شرح می دهد.

۵ . امروز زیستن با عیسی

اثر:خوان کارلوس ارتیز، کارلوس ارتیز سالیان دراز شبان کلیسای پنطیکاستی بزرگی ، در بوئینس آیرس بوده که شمار اعضایش به هزاران نفر بالغ بوده است . جهانیان با این شبان ، بواسطه کنگره بشارت جهانی ۱۹۷۴ که در شهر لوزان تشکیل شد و نیز با انتشار نخستین کتابش (شاگرد در سال بعد) ، آشنا شدند و همین کتاب جایگاه وی را بعنوان یک شبان انجیلی بنیادگرا تثبیت نمود ؛و ایمانداران را به چالش واداشت تا تعهد خویش نسبت به مسیح را ، مورد ارزیابی دوباره قرار دهند .

۶ . دنیای گم شده عیلام

نوشته دکتر والتر هینتس️ ترجمه فیروز فیروزنیا، این کتاب تلاشی است به منظور اینکه اطلاعاتی کامل در مورد تمدن عیلام به ما بدهد. در مورد عیلام اطلاعات و کتابهای بسیار کمی نوشته شده اما این کتاب از لحاظ بار اطلاعاتی تقریبا میشه گفت کامل بوده و چنانکه خود دکتر والتر هینتس در پیشگفتار کتاب مینویسد: “من در این کتاب نه تنها حوادث خارجی را ذکر کرده ام، بلکه آنچه را از تمدن عیلام میفهمیم: زبان و نوشتار، مذهب و قانون، و هنر آنرا شرح داده ام”. پروفسور والتر هینتس در سال ۱۹۰۶ در اشتوتگارت متولد شد. تحصیلاتش را در دانشگاه های اشتوتگارت ،لایپزیک و مونیخ به پایان رساند و از دانشگاه لایپزیک در تاریخ اروپای شرقی و شرق شناسی دکترا گرفت. تخصص اصلی وی تاریخ ایران بود.در سال ۱۹۳۳ پروفسور بدون کرسی دانشگاه برلین برای علوم اسلامی شد و در سال ۱۹۳۷ به مقام استادی رسید. هینتس در جنگ جهانی دوم وارد ارتش شد و از سال ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵ در ترکیه بسر برد و با استفاه از این فرصت مجموعه خطی کتابخانه استانبول را کاوید. پس از جنگ مدتی ناگزیر از نویسندگی در روزنامه محلی گوتینگن شد. در سال ۱۹۵۷ دوباره استاد کرسی دار و رئیس بخش ایرانشناسی دانشگاه گوتینگن شد و تا هنگام بازنشستگی این مقام را با حیثیت و آوازه جهانی حفظ کرده است. او در سال ۱۹۹۱ درگذشت.

۷ . اعجاب فیض

اثر: فيليپ يانسى، فیض خداوند را چگونه دریافت کنیم و اصولا فیض خداوند  با اعجاب فیض به چه معنايی میباشد ؟ فیض خدا بر دنیای سرد و بی‌روح ما جاری شده و اثر آن در نوشته‌ای از یکی از بزرگترین نویسنـدگان مسیحی معاصر جلوه‌گر گشته است‌. نویسنده ‌کتاب ابتدا به ریشه‌یابی کلمه کلیدی “فیض‌”💫 پرداخته و سپس کاربردهای متفاوت این کلمه را در زبان و فرهنگ دنیای مسیحیت ارزیابی می‌کند. یانسی جهت پرداختن به این امر مهم و خطیر به حوضه‌های مختلف زبان‌شناسی‌، تاریخی‌، اجتماعی و نیز متن کلام خدا نظر می‌افکند و نحوۀ کاربرد این مفهوم را در تاریخ نجات مورد بررسی قرار می‌دهد.

۸ . داستان های ایران باستان

نوشته دکتر احسان یارشاطر، کتابی است پر از ایران. پر از داستان. پر از داستان ‎های خیلی دور ایرانی که در میان اهل ادب، بسیار شهرت دارند و عناصر طبیعی، استوره‌‏ ای و تاریخی ایران را در بر می ‎گیرد. داستان ‎هایی از دل غنی ‎ترین منابع ایرانی، درباره‎ ایران و ایرانیان. کتابی با نگارش و ویرایشی خوب؛ و پاروقی ‎هایی که مانند یک راهنمای دلسوز، گام به گام، دست خواننده را می ‎گیرند و او را یاری می ‎کنند. کتابی پر از عکس‏های زیبا؛ از “کتیبه‏ داریوش بزرگ” و “کاخ آپادانا” گرفته، تا “سرستون‏های تالار شورا”. کوتاه بگویم. کتابی که هیچ، کم ندارد و می ‎توان بارها به آن بازگشت، خواند و آموخت. داستان ‎هایی که در این کتاب گرد آمده، داستان ‎های کهن ‎سال ایران باستان است که از روزگار قدیم به یادگار مانده. اصل این داستان ‎ها به زبان ‎هایی است که امروز دیگر رایج نیستند و مدت ‎ها است مردم ایران آن ‎ها را ترک گفته ‎اند. داستان ‎های ایران باستان، محدود به داستان ‎های شاهنامه، یا آن ‎چه در کتاب ‎های تاریخ فارسی و عربی آورده ‎اند، نیست. در آثار کهن ایران، افسانه ‎ها و داستان ‎های دلکش بسیار هست که تاکنون، ما به‎سبب غفلت از فرهنگ ایران باستان، از آن‎ها بی ‎خبر مانده ‎ایم.

۹ . شکر گزاری، ستایش و پرستش

اثر: درک پرینس، با   شکرگزاری، نیکویی خدا را اعتراف می‌کنیم . با   ستایش،عظمت خدا را اعتراف می‌کنیم . با  پرستش، قدوسیت او را بیان می  کنیم .  برداشت عده زیادی از مردم این است که دعا   فقط درخواست‌ کردن از خداست . این برداشت، دیدگاهی بسیار محدود و نامناسب   از موضوع دعا است .  دعا تنها یک آلت موسیقی نیست، بلکه ارکستری کامل همراه با آلات مختلف  موسیقی است .

۱۰ . دوازده مرد خشمگین

نویسنده: رجینالد رزمترجم: داریوش مودبیان، داستان جلسه دادگاهی را روایت می‌کند که در آن ۱۲ مرد در هیات منصفه جلسه حضور دارند. این دادگاه برای تعیین حکم مجازات جوان قاتل تشکیل شده و بنا است تا این ۱۲ مرد در رابطه با حکم این قاتل به نتیجه برسند. رجینالد رز در کتاب دوازده مرد خشمگین کوشیده تا نشان دهد قضاوت هریک از این اعضای هیات منصفه به به خصوصیات اخلاقی، پیشینه خانوادگی، دوران کودکی و دوران حال خود است. درواقع هر یک از این افراد با قضاوتش شخصیت خویش را به نمایش می‌گذارد. بنابر نمایش‌نامه دوازده مرد خشمگین فیلم سینمایی با همین عنوان در آمریکا ساخته شد که در سال۱۹۵۷ نیز اکران شد. این فیلم در این سال نامزد دریافت جایزه اسکار بود. فیلم دوازده مرد خشمگین در سال ۱۳۴۲ در تهران اکران شد. در دهه ۱۳۵۰ اجرای نمایش رادیویی آن از برنامه دوم پخش شد و بعدها نیز مریم معترف آن را به صحنه برد. با وجود آنکه تمام نمایش در یک صحنه اتفاق می‌افتد اما جذابیت به‌حدی است که خواننده داستان را با حوصله دنبال می‌کند. همچنین در این نمایش‌نامه هیچ‌یک از ۱۲ مرد خشمگین نامی ندارند و از ابتدا تا به انتها آن‌ها را براساس شماره‌ایی که دارند صدا می‌کنند.

۱۱ . پیام سلستین

نوشته : جیمز ردفیلد ترجمه : رویا منجم ، جیمز ردفیلد (متولد ۱۹ مارس، ۱۹۵۰) نویسنده ، مدرس ، فیلمنامه و فیلم تهیه کننده آمریکایی است . ردفیلد در یک منطقه روستایی در نزدیکی بیرمنگام آلاباما بزرگ شد . در نوجوانی او به مطالعه فلسفه های شرقی ، از جمله تائوییسم و ذن پرداخت و به تحصیل در رشته جامعه شناسی در دانشگاه آبرن مشغول شد . او بعد از دریافت مدرک کارشناسی ارشد در مشاوره و بیش از ۱۵ سال به عنوان یک درمانگر پیش نوجوانانی که مورد آزار قرار گرفته گذراند . در سال ۱۹۸۹ علاقه خود را در روانشناسی تعاملی ، به فلسفه های شرقی و غربی ، علم ، عقیده به آخرت ، بوم شناسی ، تاریخ ، و عرفان دنبال کرد . موضوع اصلی این داستان به کشف دست نوشته ای در کشور پرو در آمریکای جنوبی باز می گردد که در آن از 9 بینش سخن رفته و اطلاعاتی از قوم مایا به دست داده می شود. قهرمان داستان جوانی است که به رغم شور و شوق و آرمان احساس سرخوردگی و گم گشتگی می کند. او به دنبال خود گمشده اش به کشور پرو می رود و سفر هیجانی و شگفت انگیز خود را آغاز می کند و در آن با 9 بینش آشنا می گردد و متحول می شود.

۱۲ . مزاج دهر تبه شد(شعر و اندیشه حافظ)

نوشته : دکتر محمود درگاهی، در نگاهی به حافظ شناسی معاصر،این نوشتار دیداری است با حافظ ، شعر و اندیشه او در سه مرحله : –  جستجوی سیمای حقیقی حافظ –  ایماژهایی را که کلک مشکین و کیمیاگر حافظ از سیمای عصر او کشیده است – نقد جهت گیری اجتماعی حافظ در عصر وی. محمود درگاهی (متولد ۱۳۳۶، زنجان) نویسنده ایرانی و استاد گروه ادبیات فارسی دانشگاه زنجان است. او دکترای ادبیات فارسی را در سال ۱۳۷۱ با ارائه رساله‌ای تحت عنوان «دیدگاه‌های نقد ادبی در ایران» به راهنمایی عبدالحسین زرین‌کوب از دانشگاه تهران دریافت کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از کتب می توانید از سایت کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران بازدید فرمائید:

http://ketab.bashariyat.org/