روزه خواری؛ پلمب ۱۴ واحد صنفی و بازداشت ۳ شهروند در لرستان

خبرگزاری هرانا – رئیس پلیس امنیت عمومی استان لرستان از پلمب ۱۴ واحد صنفی در این استان به دلیل سرو غذا در ماه رمضان خبر داد. همچنین سه شهروند به دلیل آنچه “روزه خواری” عنوان شده است بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صداوسیما، رئیس پلیس امنیت عمومی استان لرستان از پلمب ۱۴ واحد صنفی در این استان به دلیل سرو غذا در ماه رمضان خبر داد.

احمدرضا احمدیان افزود: “در اجرای طرح کنترل و نظارت بر واحدهای صنفی ویژه ماه رمضان و مقابله با هنجارشکنی روزه خواری از ۱۴۱ واحد صنفی بازدید شد”.

وی اظهار داشت: “در این بازرسی ها ۱۴ واحد صنفی به علت سرو غذا و روزه خواری پلمب و به ۱۲۴ متصدی واحد صنفی به علت رعایت نکردن شئونات ماه رمضان تذکر داده شد”.

همچنین سه شهروند به دلیل آنچه “روزه خواری” عنوان شده است بازداشت شدند.

پیشتر محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در نامه‌ای خطاب به فرمانده نیروی انتظامی خواستار اقدامات پیشگیرانه در خصوص عدم روزه خواری در ملاء عام و برخورد با کسانی که از آنان بعنوان حرمت شکنان نامبرده، شده است.

در بخشی از این نامه آمده است: “کسانی که به هر دلیل روزه نیستند باید از تظاهر به روزه خواری خودداری کنند و در صورت ارتکاب تحت عنوان اقدام به جرم مشهود با آنان برخورد قانونی لازم صورت گیرد.”

در قوانین ایران غذا خوردن در ماه رمضان صراحتا جرم‌انگاری نشده است، اگرچه ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی «تظاهر به عمل حرام» را جرم انگاشته است بنا به این ماده، هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر «تظاهر به عمل حرامی» نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴)‌ضربه شلاق محکوم می‌گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی “عفت عمومی” را جریحه‌دار نماید فقط به‌حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

هرانا – 15 فروردین 1401