آزادی پنج‌ نفر از بازداشت شدگان نوروز سنندج پس از شکنجه و تراشیدن موی سر آنها

هه‌نگاو: پنج نفر از بازداشت شدگان نوروز سنندج که در بازداشتگاه اطلاعات سپاه سنندج مورد شکنجه و بی‌احترامی قرار گرفته بودند، با وثیقه آزاد شدند.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز پنج‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ (۷ آوریل ۲۰۲۲)، پنج نفر از بازداشت شدگان نوروز سنندج به نام‌های پارسا بهرامی ۱۷ ساله، آرمان سلیمی، امید شیخی، امید اسدی سامان میرکی هر کدام با وثیقه‌ ۶۰۰ ملیون تومانی و موقتاً تا زمان اتمام مراحل دادرسی آزاد شدند.

خبر بازداشت پارسا بهرامی ۱۷ ساله و امید اسدی تاکنون رسانه‌ای نشده و هه‌نگاو به عنوان اولین منبع آن را رسانه‌ای می‌کند.

منابع مطلع به هه‌نگاو گفته‌اند که این پنج شهروند در ایام بازداشت توسط ماموران اطلاعات سپاه به‌شدت مورد شکنجه قرار گرفته و به آنها بی‌احترامی شده و موی سر آنها را تراشیده‌اند.

این پنج شهروند روز چهارشنبه ۳ فروردین (۲۳ مارس) پس از برگزاری مراسم نوروز در پارک کودک سنندج به اطلاعات سپاه این شهر احضار و بازداشت شده‌ بودند.

هه‌نگاو مطلع شده است که این پنج شهروند در ایام بازداشت از حق دسترسی به وکیل محروم بوده و نهادهای امنیتی آنها را به همکاری با یکی از احزاب کُردستانی اپوزسیون حکومت متهم کرده‌اند.

با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، در جریان مراسم نوروز امسال بیشاز ۵۰ شهروند کُرد توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده‌اند که تاکنون هویت ۳۳ نفر از آنها برای هه‌نگاو احراز شده است.

هه نگاو – 18 فروردین 1401