گزارش ‪ نقض حقوق پیروان ادیان تیر 1393

Download-61 (1)ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.
مولانا عبدالحمید امام‌جمعه اهل سنت زاهدان در مراسم نماز جمعه این شهر بابیان اینکه جهان اسلام در شرایط کنونی نیاز به استراتژی و موقف جدیدی دارد از سران کشورهای اسلامی خواست تا در مواضع خویش برای حل مشکلات جهان اسلام تجدیدنظر کنند.

به گزارش هرانا :مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام‌جمعه اهل سنت زاهدان که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی توجه علمای جهان اسلام برای نهادینه کردن صلح اعتدال و عقل سالم عازم ترکیه بود پیش از سفر از سوی نهادهای امنیتی ممنوع‌الخروج شد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، در پی ممانعت نیروهای امنیتی از سفر مولانا عبدالحمید برای شرکت در کنفرانس “توجه عالم اسلام برای نهادینه کردن صلح و اعتدال و عقل سالم” تعدادی از ائمه جمعه اهل سنت بلوچستان به این اقدام اعتراض کردند و خواستار عمل به قانون اساسی در حوزه آزادی‌های مدنی و مذهبی شدند.

در پی ممانعت نیروهای امنیتی از سفر مولانا عبدالحمید برای شرکت در کنفرانس توجه عالم اسلام برای نهادینه کردن صلح و اعتدال و عقل سالم تعدادی از ائمه جمعه اهل سنت بلوچستان به این اقدام اعتراض کردند.به گزارش کمپین فعالین بلوچ مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام‌جمعه اهل سنت زاهدان از سوی برگزارکنندگان کنفرانس توجه عالم اسلام برای نهادینه کردن صلح و اعتدال و عقل سالم برای شرکت دعوت‌شده بود که با ممانعت نیروهای امنیتی نتوانستند در این کنفرانس که به‌منظور بررسی راه‌کارهای برون‌رفت جامعه بشری از خشونت برگزارشده بود شرکت کند. این مسئله باعث واکنش امامان جمعه بلوچستان شد و تعدادی از ائمه جمعه ضمن محکوم کردن ممانعت مولانا عبدالحمید از سفر خواستار عمل به قانون اساسی در حوزه آزادی‌های مدنی و مذهبی شدند.

مولانا محمدحسین گرگیج در خطبه‌های جمعه شهرستان آزادشهر با اشاره به اوضاع کنونی در برخی کشورهای اسلامی نسبت به اختلافات فرقه‌ای و مذهبی هشدار داد و خواستار تشکیل ارتش واحد اسلامی و حفظ وحدت برای نابودی و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان اسلام شد.
در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

به گزارش هرانا، به دنبال پخش اعترافات اجباری 4 زندانی عقیدتی اهل سنت حامد احمدی کمال ملایی جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی از شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران در روز جمعه برخی از فعالان حقوق بشر ابراز نگرانی کرده‌اند که این برنامه تلویزیونی سناریویی برای زمینه‌سازی اعدام این افراد است . گفتنی است که این افراد به اتهام محاربه از طریق هواداری از گروه‌های سلفی در طی دادگاهی بدون حق داشتن وکیل تعیینی در شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه ای به اعدام محکوم‌شده‌اند.

جمعی از زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج برای نجات جان 4 زندانی سیاسی اهل سنت در قزل‌حصار کرج فراخوان دادند.

جمشید و جهانگیر دهقانی٬ کمال ملایی٬ حامد احمدی چهار زندانی کرد سنی در نام‌های خطاب به مسئولین نظام جمهوری اسلام نوشتند: سالروز شهادت امام علی (ع) نزدیک است بنگرید که امام علی(ع) با قاتلش چطور برخورد کرد و با مخالفین حکومتش چطور سازش و تعامل کرد. شما هم قدری به خود بیایید و دست از اعدام‌های ظالمانه و سرکوب‌های ناروا بردارید و با ملت و مردم خود با عطوفت برخورد کنید.

به گزارش هرانا، حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی چهار زندانی اهل سنت محکوم‌به اعدام طی نام‌های نوشتند: می‌خواهیم شرح‌حال و دل‌تنگی خود را توسط این مظلومیت نامه به آگاهی تمام دنیا برسانیم بله در کشوری که خود را مدعی اسلام و زمامدار حکومت امام علی (ع) می‌داند و در ماهی که همه مسلمانان دنیا روزه می‌گیرند و به روزه‌داران احترام می‌گذارند و برای آن‌ها سحری و افطاری آماده می‌کنند؛ ما ۴ زندانی سنی کرد در زندان قزل‌حصار با آب سحری و افطاری می‌کنیم و تابه‌حال هیچ مسئولی برای پیگیری مشکل ما یا علت چهارمین بار اعتصاب غذا در طول یک سال گذشته پیش ما نیامده است.

بستگان حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی طی نام‌های به ریاست قوه قضائیه ضمن اشاره به انتقال فرزندانشان برای اجرای ﺣﮑﻢ اعدام به زندان قزل‌حصار و تحصن خانواده‌ها در ﻣﻘﺎﺑﻞ زندان قزل‌حصار خواهان آن شدند که فرزندانشان بر اساس ﻗﺎﻧون مجازات اسلامی ﺟﺪﯾﺪ ﮐﻪ ﻣﺼوب ﺗﺎﺭﯾﺦ ۱/۲/۹۲ می‌باشد مجدداً مورد محاکمه قرار بگیرند چراکه ﻃﺒﻖ ﻣادﻩ ۲۷۹ ﻗﺎﻧون مجازات اسلامی ﺟﺪﯾﺪ ﮐﻪ ﻣﺼوب ﺗﺎﺭﯾﺦ ۱/۲/۹۲ می‌باشد، تعریف قانون از محارب تغییریافته و بر اساس بند “ب” ماده 10 قانون لاحق به جهت خفیف شدن مجازات می‌باید پرونده‌ها در شعب قطعی کننده مجازات مجدد موردبررسی قرار گیرند.

بنا به گزارش هرانا، محمد کریمی، منصور قادر مرزی، پوریا مردوخ روحانی و کاکه احمد قریشی از شهروندان اهل سنت و از اعضای مکتب قرآن، مورخ 16 تا 19 تیرماه، توسط وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی در خصوص فعالیت‌های مذهبی مکتب قرآن قرار گرفتند.

بنا به گزارش هرانا، روز پنج‌شنبه ۵تیرماه ماموستا ﻋﺒداﻟسلام ﮔﻮﻟﻨواز امام‌جمعه و جماعت شهرستان سردشت از سوی دادگاه ویژه روحانیت تبریز مورد بازجویی قرار ﮔﺮﻓﺖ و پس از ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻋﺖ حکم زندان وی صادر و این روحانی دستگیر گردید.

بنا به گزارش هرانا، حسین صعبوری 24 ساله از ماهشهر، فعال مذهبی اهل سنت، 29 تیرماه بدون ارائه هیچ حکمی در خیابان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل‌شده است. او از فعالین و مبلغین اهل سنت بوده و به تدریس زبان عربی و قرآن مشغول بوده است.

بنا به گزارش هرانا، محمد دارابی معروف به مهاجر و وحید دارابی معروف به عبدالواحد از یک ماه پیش توسط نیروهای امنیتی زاهدان بازداشت و تاکنون موفق به تماس تلفنی و یا ملاقات با بستگان خود نشده‌اند این دو شهروند اهل سنت فعالیت مذهبی ودینی می‌کنند.

بنا به گزارش هرانا، ۴ شهرونداهل سنت سنندجی بنام‌های ﺧﺎﻟﺪ ﻣﻠﮑﯽ، ﻋﺒﺪﺍﻟﮑﺮﯾﻢ ﮐﺮﯾﻤﯽ، ﻋلی و عبدالهادی توسط نیروهای وزارت اطلاعات سنندج بازداشت شدند. شایان‌ذکر است که نامبردگان از حق تماس با خانواده خود محروم بوده‌اند و از علت بازداشت و محل نگهداری آن‌ها اطلاعی در دست نمی‌باشد.

روزنامه جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه 26 تیرماه خبر بازداشت پنج نفر به اتهام به آتش کشیدن تکیه درویشان عنبران و زیارتگاه پیر جماد و برخی امکان مذهبی اهل سنت در استان اردبیل را منتشر کرد.

بنا به گزارش هرانا، دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم 6 سال زندان فؤاد رضازاده را تائید کرد. فوادرضازاده فعال مذهبی اهل سنت که پس از تحمل 18 ماه حبس از زندان رجایی شهر کرج آزادشده بود. یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت : تنها جرم فؤاد رضازاده این بود که پس از آزادی از زندان و در پی فشارهای نهادهای امنیتی قصد خروج از کشور را داشت و هنگام خروج بازداشت شد.

بنا به گزارش هرانا، خانواده‌ی عبدالغنی وحید جوان ۲۱ ساله اهل سنت روز یک‌شنبه ۴خردادماه در روستای تنبلان بخش زرآباد توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت‌شده بود پس از مراجعات پی‌درپی به نهادهای امنیتی واداری سرانجام متوجه شدند وی در زندان بازداشت است اما بعد از سفری ۸۰۰ کیلومتری موفق به ملاقات نشدند. شایان‌ذکر است که تا لحظه تنظیم خبر از اتهامات و علت بازداشت این جوان اهل سنت هیچ‌گونه اطلاعی در دست نبوده است.

بنا به گزارش هرانا، لایق کردپور شهروند اهل سنت جوانرودی که هم‌اکنون در دیزل آباد کرمانشاه بسر می‌برد، با دوختن لب‌های خود را است به اعتصاب غذا زد. لازم به توضیح است که دادگاه به لایق کردپور اعلام کرد که 1 سال و 8 ماه از محکومیت 5 ساله‌اش مورد عفو قرارگرفته است ولی بعداً این عفو در محکومیت وی لحاظ نشد.

به گزارش هرانا ،پزشک زندان قزل‌حصار نسبت به وضعیت حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی که در اعتراض به‌حکم اعدام خود در اعتصاب بسر می‌برند اعلام‌خطر کرده است. وضعیت جسمی این زندانیان به وخامت گراییده اما مسئولین زندان هیچ اعتنایی به وضعیت آن‌ها نمی‌کنند. شایان‌ذکر است که وﺿﻌﯿﺖ ﺳﻼﻣﺖ ﻫﺮ 4 زندانی ﺑﺴﯿار وﺧﯿم است؛ همگی دچار ﮐﺎﻫﺶ ﺷﺪﯾد وزن و افت فشارخون شده‌اند. همچنین این ۴ زندانی تاکنون ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻣﺮﺗﺒﻪ بی‌هوش ﺷﺪﻩ و مدت ﺑﯿﻬﻮﺷﯽ آنان ﻧﯿﺰ افزایش‌یافته است وبه‌شدت از ناحیه کمر و کلیه احساس درد می‌کنند و دیدشان نیز تا حدی تار شده است و از رسیدگی پزشکی مناسب محروم بوده‌اند. سایت ملی – مذهبی نیز در گزارشی جداگانه می‌نویسد این چهار زندانی، پس از حدود ۴۰ روز که جهت اجرای حکم اعدام در قرنطینه زندان قزل‌حصار زندانی بودند و به دنبال اعتراض گسترده نهادهای حقوق بشری و پوشش آن در رسانه‌های خبری، حکم اعدام آن‌ها متوقف شد؛ به زندان رجایی شهر بازگردانده شدند و هم‌اکنون در قرنطینه این زندان هستند. شایان‌ذکر است که از آن زمان تاکنون این ۴ نفر در اعتصاب غذا بوده‌اند و در شرایط بسیار بدی در بخش قرنطینه مواد مخدر زندان قزل‌حصار نگهداری شده‌اند.

کمپین فعال بلوچ:مأموران امنیتی دست‌کم هفت شهروند اهوازی را به دلیل برپایی نماز تراویح که شیعیان برگزاری آن به‌صورت جماعت را بدعتی در اسلام می‌دانند، در شمال شهر اهواز بازداشت کردند . خضیر شرهانی و حسین زرگانی و محسن زرگانی محمد زرگانی و حمید زرگانی و سالم زرگانی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

عبدالرحمان سنگابی زندانی معلول اهل سنت که به اعدام محکوم‌شده وبر اثر یک سانحه رانندگی نیمی از بدنش معلول است در زندان د ر شرایط سختی به سر می‌برد و از رسیدگی پزشکی محروم است.

به گزارش هرانا، صابر ملک رئیسی و امین ایرانشهری دو زندانی بلوچ اهل سنت در زندان اردبیل توسط زندانیان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. بستگان ایشان معتقدند این ضرب و شتم به تحریک نگهبانی صورت گرفته است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، روز دوشنبه ۲۳تیرماه مأموران گارد زندان رجایی شهر کرج سالن ۱۰ زندان مزبور را مورد بازرسی قراردادند. یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: مأمورین گارد که حدود ۸۰، ۹۰ نفر بودند به بند ۱۰ یورش برده و زندانیان را که روزه بودند با شیوه توهین‌آمیزی به هواخوری فرستاده و وسایل ایشان را مورد بازرسی قراردادند.وی در ادامه بیان داشت: مأموران وسایل ورزشی و کتب دینی زندانیان را با خود بردند.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

گزارش نقض حقوق پیروان ادیان تیر 1393 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

 

گزارش آماری
احضار و بازجویی 5 مورد
بازداشت و بی‌خبری 15 مورد
توقیف، مصادره اموال و تخریب اماکن 3 مورد
ممنوعیت خروج از کشور یا توقیف گذرنامه 1 مورد
محاکمه 2 مورد
محکومیت به زندان 2 مورد
محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی، استفاده از وکیل یا سایر حقوق زندانیان 6 مورد
اعتصاب (غذا،ملاقات یا امتناع از درمان) 5 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 4 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 5 مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان 3 مورد

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری
احضار و بازجویی 1 مورد
بازداشت و بی‌خبری 9 مورد
توقیف، مصادره اموال و تخریب اماکن 2 مورد
رفتار خشونت‌آمیز با شهروندان (ضرب و شتم، ارعاب و تهدید، قتل، تفتیش و …) 1 مورد
فرافکنی و حاشیه‌سازی 1 مورد
محاکمه 24 مورد
محکومیت به زندان 23 مورد
محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی، استفاده از وکیل یا سایر حقوق زندانیان 1 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 1 مورد
تبعید 1 مورد