شکنجه زندانیان و بیگاری کشیدن از آنها تحت نام کارگاههای رای باز در زندانهای خامنه ای

رواج شکنجه زندانیان و بیگاری کشیدن از آنها تحت نام کارگاههای رای باز، برده داری جدیددر زندانهای خامنه ای

شکنجه زندانیان و بیگاری کشیدن از آنها تحت نام کارگاههای رای باز، برده داری جدیدی است که در زندانهای خامنه ای رواج دارد.

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۱۳ اردیبهشت۱۴۰۱؛ در زندانهای قرون وسطایی رژیم جنایتکار ولی فقیه شکنجه زندانیان به شکل جدیدرواج دارد و برای سودجویی و پر کردن جیب سرکردگان رژیم برخی از زندانیان را برای کار در کارگاههای متعلق به سازمان زندانها که شامل شرکتهایی است که عمدتا توسط سرکردگان سپاه اداره میشود و سودش هم به جیب همین سرکردگان سپاه میریزد.

در این زندانها زندانیانی که از فشارهای داخل زندان به ستوه آمده اند و یا بلحاظ مالی ضعیف هستند را با اندک امتیازی مثلا شب ماندن در منزل و حقوق بسیار ناچیز، یا روزانه یک سوم یا گاها یک چهارم اجرت یک کارگر ساده در بیرون از زندان بکار میگیرند.

در این کارگاهها بشدت به زندانیان سخت گرفته میشود بطوری که خود زندانیان میگویند که: «آدم با دیدن اینها به یاد برده هایی می افتد که اهرام مصر را می ساختند».

یکی از این زندانها زندان لاکان رشت است که مسول کارگاه آن مزدور و شکنجه گری به اسم سید مهدی دلیلیان است که بنا به گفته زندانیان عادی فردی عقده‌ای و زبان‌نفهم است.

این فرد حتی شبها هم به زندانیان کار میدهد و میگوید کار را ببرید در خانه هایتان انجام دهید که این دیگر استثمار عریان و شکنجه زندانیان است.

در زندانهای اراک، دستگرد اصفهان و قلعه شور اصفهان و زندان جهرم هم وضع به همین منوال است.

در زندان دستگرد اصفهان زندانیان را در کارگاههای سنگبری که شرایط بسیار سختی دارد بکار میگیرند. بعضی از زندانیان که از بیماری کمر رنج میبرند وقتی که برای استراحت چند دقیقه می نشینند با تهدید و ارعاب زندانبان و مسول کارگاه مواجه میشوند.

بدون شک در سایر زندانها بخصوص زندانهای دور افتاده وضعیت بسیار بدتر از این است که به محض دریافت گزارشات با اسامی قاضی های ناظر و مسولین کارگاهها به اطلاع کلیه هموطنان خواهد رسید.

لازم به ذکر است که تمامی این رفتارها و بیگاری کشیدن و شکنجه زندانیان از مصادیق بارز نقض اولیه‌ترین حقوق زندانیان و حقوق بشر است که قابل پیگرد در مراجع بین المللی حقوق بشر است.

جوانه ها – 14 اردیبهشت 1401