استاندار سنه: تدریس زبان کردی محدود به دانشگاههای استان خواهد بود

مهرماه فصل بازگشایی مدارس در ایران نزدیک است و خبری از آموزش به زبان های مادری که حسن روحانی رئیس جمهور ایران مدعی آن بود نیست . با اینحال مسئولان ایران شاید برای توجیه افکار عمومی دست به کارهای جانبی می زنند ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان سنه از برگزاری یک جشنواره بین المللی فرهنگ و ادبیات کردی در هفته پیش رو خبر داده و استاندار سنه هم گفته طبق طرح های دولت ، تدریس زبان کردی محدود به واحدی درسی در دانشگاهها خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سنه از برگزاری سومین جشنواره بین المللی فرهنگ و ادبیات کردی رضوی در هفتم و هشتم شهریورماه در کردستان خبر داد.

رحیم جعفری گفته این جشنواره از جمله برای تجلیل از کارکنان مبلغ و مروج فرهنگ رضوی و مفاخر فرهنگ و ادبیات کردی رضوی برگزار می‌شود.

در همین حال زاهدی استاندار کردستان گفته در پی رایزنی با وزیر فرهنگ تصمیماتی ارزشمند برای تدریس زبان و ادبیات کردی در دانشگاههای استان گرفته شده است .

او گفت که دولت برای تحقق مطالبات مردم در سراسر ایران برنامه دارد اما حرفی از حق آموزش به زبان مادری که از مطالبات اصلی خلق های ایران است نزد .

در این بین قربانعلی صادقی معاون آموزشی دانشگاه کردستان مدعی شده برای تدریس زبان کردی متخصصان زبان شناسی این زبان به تعداد کافی وجود ندارد و در حال حاضر نمی توان کردی تدریس کرد .

آرگش کارزان از اعضای مرکز مطبوعات کودار پیشتر ضمن اعتراض به شعارهای تبلیغاتی حسن روحانی برای جلب آرای مردم در انتخابات در رابطه با همایش های زبان کردی نیز گفته بود جمهوری اسلامی ایران از طریق این اقدامات می خواهد خود را در برابر فشارهای احتمالی بیمه کند یا دست کم از سطح فشارها بکاهد اما اگر نیت برگزاری این همایش ها واقعا پاک باشد باید افراد دانشگاهی و زبان شناسان و دیگر صاحب نظران در آن شرکت کنند و اراده ای برای تحقق حق آموزش به زبان مادری برای خلق کرد در آن دیده شود اگر نه مسئله کرد به این سادگی حل نمی شود .