اجرای حکم اعدام سه زندانی در زندان زاهدان

خبرگزاری هرانا – صبح امروز شنبه ۲۴ اردیبهشت، حکم اعدام سه زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان زاهدان اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از حال وش، امروز شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، سه زندانی در زندان زاهدان اعدام شدند.

در این گزارش هویت دو تن از آنها اسماعیل جهان تیغ و منصور براهویی عنوان شده است.

اسماعیل جهان تیغ ۲۵ ساله، فرزند غلام رضا و ساکن زاهدان است. وی حدود ۵ سال پیش به اتهام قتل در شهرستان اردکان بازداشت و نهایتا به اعدام محکوم شد.

منصور براهویی نیز ۳۲ ساله فرزند حسن مجرد ساکن روستای ده ناصر واقع در شهرستان زهک است. او در سال ۱۳۹۹ به اتهام قتل در آزادشهر بازداشت شده و نهایتا به اعدام محکوم شد.

هویت نفر سوم نیز توسط رسانک، فرشاد گمشادزهی، فرزند فیض و ساکن زاهدان عنوان شده است. بر اساس این گزارش او در سال ۹۹، زمانی که ١٧ سال داشته به اتهام قتل بازداشت شده بود.

این سه زندانی روز چهارشنبه‌ هفته گذشته همراه با ۶ زندانی دیگر زندانی به قرنطینه جهت اجرای حکم اعدام انتقال داده شده بوداند، که هویت ۶ شش زندانی که منتقل شده بودند، سخی ریگی۳۰ ساله، فرامرز شه بخش ۲۰ ساله فرزند خداداد، بلال آذرنوش، اسماعیل، منصور براهویی، و اسماعیل جهان تیغ فرزند غلام رضا عنوان شده است.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در بازه زمانی (اول ژانویه ۲۰۲۱ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱) دستکم ۲۹۹ شهروند اعدام شدند و ۸۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد.

بنا بر همین گزارش بیش از ۸۸ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

هرانا – 24 اردیبهشت 1401