اجرای حکم اعدام سه زندانی در زندان های مختلف

خبرگزاری هرانا – طی دو روز اخیر، سه زندانی در زندان های دستگرد اصفهان، ندامتگاه مرکزی کرج و عادل آباد شیراز اعدام شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، بامداد روز پنج‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، یک زندانی در زندان دستگرد اصفهان اعدام شد.

هویت این زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، احمد گشول، ۲۱ ساله و اهل ملکشهر اصفهان عنوان شده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “احمد گشول در آبان ماه سال ۹۸، زمانی که قصد فراری دادن دو زندانی را داشت، باعث کشته شدن مامور بدرقه زندان شده بود”.

همچنین بامداد روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، حکم یک زندانی در زندان ندامتگاه مرکزی کرج به اجرا درآمد.

هویت این زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر و اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، آیت قاسمی دلفانی عنوان شده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “پرونده قتل این زندانی مربوط به قتل در زندان بوده است و حکم مواد مخدر در مورد این زندانی اجرا شده است”.

آیت قاسمی دلفانی، یک روز پیش از اجرای حکم از زندان رجایی شهر کرج به زندان ندامتگاه مرکزی کرج منتقل شده بود.

در گزارشی به نقل از حال وش، امروز یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱، یک زندانی در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد.

هویت این زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود عبدالباری ریگی، ۳۲ ساله، فرزند خداداد، متاهل، پدر ۴ فرزند خردسال و اهل و ساکن شهرستان زاهدان عنوان شده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “عبدالباری ریگی در سال ۹۸ در شیراز از بابت اتهام حمل ۶ کیلو مواد بازداشت شده و از سوی شعبه دادگاه انقلاب شیراز حکم اعدام وی صادر شده و تا امروز که حکم اعدام او اجرا شده در زندان عادل آباد شیراز محبوس بوده است”.

وی افزود: “مسئولان زندان شیراز به خانواده عبدالباری در مورد اجرای حکم اعدام او از پیش اطلاعی نداده اند تا در آخرین ملاقات بتوانند او‌ را ببینند. سحرگاه امروز ساعت ۴ صبح از طرف زندان تماس گرفتند و گفتند بیایید جنازه را تحویل بگیرید”.

تا لحظه تنظیم این گزارش اعدام این زندانیان از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در بازه زمانی (اول ژانویه ۲۰۲۱ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱) دستکم ۲۹۹ شهروند اعدام شدند و ۸۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد.

بنا بر همین گزارش بیش از ۸۸ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

هرانا – 1 خرداد 1401