اجرای حکم اعدام ۲ زندانی در اصفهان/ رهایی ۴ زندانی از اعدام در بندرعباس و کرمانشاه

خبرگزاری هرانا – بامداد روز چهارشنبه ۱۰ فروردین، دو زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان دستگرد اصفهان اعدام شدند. همچنین چهار زندانی در شهرهای کرمانشاه و بندرعباس که پیشتر در پرونده هایی جداگانه از بابت اتهام قتل توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بودند، با کسب رضایت از اولیای دم از مجازات اعدام رهایی یافتند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، بامداد روز چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۱، دو زندانی در زندان دستگرد اصفهان اعدام شدند.

هویت این زندانیان که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، فخرالدین والدی، ۴۰ ساله و حسین جوشن، ۳۷ ساله عنوان شده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “فخرالدین والدی از بند ۳ زندان دستگرد به پای چوبه دار رفته بود. او از چهار سال پیش بازداشت و به اعدام محکوم شده بود و پیش از زندان گچ کار ساختمان بوده است”.

این منبع افزود: “حسین جوشن نیز پدر یک فرزند شش ساله بود و حدود پنچ سال پیش به اتهام حمل مواد مخدر از نوع شیشه بازداشت و به اعدام محکوم شد. حسین در دادگاه منکر حمل مواد شده بود و این اتهام را رد کرده و گفته بود مواد مال من نبوده و مال کس دیگری بود که آن شخص بعد از بازداشت حسین فرار کرده بود”.

اعدام این دو زندانی تا لحظه تنظیم این گزارش توسط رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در بازه زمانی (اول ژانویه ۲۰۲۱ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱) دستکم ۲۹۹ شهروند اعدام شدند و ۸۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد.
بنا بر همین گزارش بیش از ۸۸ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

رهایی ۳ زندانی از اعدام در کرمانشاه
به گزارش میزان، رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه از صلح و سازش در ۳ پرونده اعدام با تلاش ستاد صبر استان و پیگیری‌های اعضای شعبه ۴۵ ویژه صلح و سازش) معاونت توسعه حل اختلاف کرمانشاه خبر داد.

توسلی زاده بیان کرد: در ۳ پرونده جداگانه که قدیمی‌ترین آن مربوط به سال ۱۳۹۶ بوده و نیز پرونده‌های مربوط به سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در اثر اختلافات خانوادگی و نزاع دسته جمعی قتل اتفاق افتاد، پس از دستگیری متهمان و طی مراحل دادرسی در شعبه ۲ دادگاه کیفری شهرستان کرمانشاه در نهایت حکم اعدام صادر شد.

وی افزود: با پیگیری‌ها و تلاش‌های اعضای شعبه ۴۵ (ویژه صلح و سازش)، این پرونده‌های اعدام منجر به رضایت بی قید و شرط شد.

رهایی یک زندانی از اعدام در بندرعباس
به گزارش همشهری، یک زندانی در زندان بندرعباس با گذشت اولیای دم از اعدام رهایی یافت.

براساس این گزارش در اسفند سال‌ ۸۹ یک پسر جوان با همدستی برادرش اقدام به قتل یک مرد کرده بودند.

اولیای دم فرزندان مقتول بودند که در خارج از کشور سکونت داشتند. آنها در دادگاه حاضر شدند و برای متهم به قتل پدرشان درخواست حکم اعدام کردند. به این ترتیب برادر بزرگ‌تر که از اول مخالف این نقشه بود و ناخواسته مرتکب قتل شده بود، به اعدام محکوم شد و برادر کوچک‌تر که طراح اصلی این نقشه بود و برای رسیدن به رؤیای خانه‌دارشدن، مرد شیرازی را ربوده بود به تحمل حبس محکوم شد.

کاظم شاهرخ‌نیا، یکی از اعضای شورای حل اختلاف زندان بندرعباس در این‌باره می‌گوید: حکم اعدام قطعی شده و در آستانه اجرا بود تا اینکه رایزنی‌ها با اولیای دم به نتیجه رسید و فرزندان مقتول که در خارج از کشور به‌سر می‌برند به یکی از اقوام‌شان وکالت دادند تا متهم به قتل پس از ۱۱ سال بخشیده شود. به‌گفته او قرار است در روزهای آینده و پس از طی‌شدن مراحل قانونی این مرد بعد از ۱۱سال از زندان آزاد شود.

هرانا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱