کانکس، مدرسه‌ی زلزله‌زدگان کُرد در آبدانان می‌شود

300x180x21898.jpg.pagespeed.ic.q9v0k6kh9dآژانس کُردپا: درپی زلزله‌ی چند هفته قبل استان ایلام، بیش از ١٢٠ فضای آموزشی دچار خسارت بین ٢٠ تا ١٠٠ درصد شده‌اند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، تمامی دانش‌آموزان ٤ روستای بخش کلات مورموری در شهرستان آبدانان برای سال تحصیلی جدید در کانکس علم‌آموزی می‌کنند.

زلزله‌ی ٦.١ ریشتری روز بیست و هفتم مردادماه امسال بیشترین خسارات را به شهرستان آبدانان و بخش مورموری وارد کرده که سهم فضاهای آموزشی ٣٠ میلیارد تومان است.

مدیر آمورش و پرورش آبدانان از تجمیع دانش‌آموزان شهر ٨٠٠ خانواری مورموری در دو فضای آموزشی خبر داد و گفت: ٤٠ کانکس برای حل مشکل تحصیل دانش‌آموزان روستاهای “سیاهگل”، “آبطاف‌علیا” و “سفلی”و”چم شالان”‌‌ نیازمندیم.

صفر رحمانی‌پور با استناد به نظر کارشناسان نوسازی مدارس استان ایلام افزود: ١٠٧واحد آموزشی و ٨٠ فضای فیزیکی دچار خسارت شدند که هرگونه استفاده از این فضاها برای دانش‌آموزان ممنوع می‌باشد.

وی قول مساعد از نهادها و مسئولان دولتی خواسته که همزمان با سراسر کشور روز اول مهر مدارس در روز اول سال تحصیلی دایر شوند.

از دیگر سو، خوابگاه دبیرستان شبانه‌روزی شهر “سراب‌باغ” بطور کامل تخریب شده که دانش‌آموزان سال تحصیلی جدید را باید در واحدهای استیجاری سپری کنند.

علی‌رغم خسارت وارده به مدارس مناطق زلزله‌زده، نظام آموزشی در این بخش از کُردستان با کمبود بودجه‌ی ٢٠ میلیارد تومانی برای بازسازی مدارس مواجه است.

همچنین اداره‌ی کل آموزش و پرورش استان ایلام برای جبران کمبودهای آموزشی در سال تحصیلی جدید اقدام به ادغام و یا دو نوبته کردن مدارس می‌کند.

١٠٠هزار دانش آموز استان ایلام امسال در بیش از هزار و ٢٠٠ فضای آموزشی تحصیل می‌کنند.

سال گذشته مدیر آموزش و پرورش آبدانان به خبرگزاری ایرنا گفته بود: هم‌اکنون ١٦ کلاس در زیر چادر و کانکس برگزار می‌شود و١١ ساختمان آموزشی به دلیل فرسودگی و طول عمر بالا، قابلیت استفاده را ندارند.

از بیست و هفتم مردادماه تا سیزدهم شهریورماه حدود ٨١٠ زمین لرزه در حوالی مورموری از توابع شهرستان آبدانان به ثبت رسیده است.