عثمان مزین: دادگاه ارومیه حکم بازداشت مسعود شمس‌نژاد را صادر کرده است

21937آژانس کُردپا: بخش اجرای احکام دادگاه ارومیه طی حکمی تأمل برانگیز، حکم بازداشت مسعود شمس‌نژاد، وکیل پایه یک دادگستری این شهر را صادر کرد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، پس از اینکه شعبه دهم دادگاه تجدیدنظر ارومیه، حکم ٤ ماه زندان تعزیری برای مسعود شمس‌نژاد را تایید کرد، بخش اجرای احکام دادگاه این شهر حکم دستور جلب مسعود شمس‌نژاد را صادر که باید وی بازداشت و به زندان منتقل شود.

مسعود شمس‌نژاد، وکیل پایه یک دادگستری
عثمان مزین وکیل مسعود شمس‌نژاد، ضمن تایید این خبر طی گفتگویی به خبرنگار کُردپا اعلام کرد: براساس قانون دادرسی کیفری، اگر متهمی به زندان محکوم شده باشد و باید این حکم را در زندان سپری کند، باید در مرحله اول وی به بخش اجرای احکام دادگاه احضار شود و اگر خود را به این بخش معرفی نکرد، ضامن وی را مطلع می‌کنند که باید خود را به دادگاه معرفی نماید و آخرین بار، دادگاه می‌تواند دستور جلب وی را صادر کند.

این وکیل کُرد افزود: متاسفانه دادگاه ارومیه در اولین مرحله دستور (جلب) بازداشت مسعود شمس‌نژاد را صادر و بازداشت مسعود شمس‌نژاد به دور از انتظار نمی‌باشد.

عثمان مزین خاطر نشان کرد: “این دستور اجرای احکام در حالی است که هیئت وکلا مسعود شمس‌نژاد در اعتراض به حکم صادر شده برای موکل‌شان اقدام به ثبت شکایت کرده بودند که تاکنون دیوان عالی کشور به آن پاسخی نداده است”.

عثمان مزین وکیل مسعود شمس‌نژاد
مسعود شمس‌نژاد نوزدهم اردیبهشت‌ماه سال ٩٢ از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت و پس از ٣٤ روز بازداشت با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان آزاد و بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه امسال به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به 4 ماه زندان تعزیری محکوم شد.

عثمان مزین در جواب سوالی که دلیل اصلی بازداشت مسعود شمس‌نژاد چه بوده است، اعلام کرد: “از نظر هیئت وکلا که متشکل از عباس جمالی، محمدصالح نیکبخت و عثمان مزین می‌باشد، مسعود شمس‌نژاد در چهارچوب قانون پیگیر پرونده زندانیان بوده و دادگاه وکالت پرونده شماری از این زندانیان را به شیوه تسخیری به مسعود شمس‌نژاد سپرده است.

این وکیل دادگستری افزود: “از نظر هیئت وکلا، مسعود شمس‌نژاد وظیفه اخلاقی وکالت خود را انجام داده و براین باور هستیم آقای شمس‌نژاد به هیچ جرمی مرتکب نشده و باید وی در دادگاه تبرئه می‌شد”.

این کارشناس ارشد حقوق نسبت به حکم تعلیق پروانه وکالت مسعود شمس‌نژاد گفت: دادگاه انتظامی وکلا به جای اینکه از مسعود شمس‌نژاد دفاع کند، برخلاف ماده ٧٨ آیین‌نامه کانون وکلا، بدون حضور وی حکم تعلیق پروانه وکالت را صادر و این در حالی است که براساس ماده ٧٨ آیین‌نامه کانون وکلا، دادگاه انتظامی تنها در چهار حالت می‌تواند پروانه وکالت وکلا را به حالت تعلیق دربیاورد.

به گفته‌ی مزین، “دادگاه انتظامی در چهار حالت می‌تواند دستور تعلیق پروانه وکالت وکلا را صادر کند، ١- کیفرخواست بر علیه وکیل صادر شده باشد، ٢- دادگاه انتظامی پرونده وی را تجزیه و تحلیل و بررسی نماید، ٣- حق دفاع به وکیل متهم داده شود، ٤- اتهامی که به وکیل نسبت داده می‌شود با اصول اخلاقی وکالت در تضاد باشد به عنوان نمونه وکیل به قتل عمد و قاچاق متهم شده باشد، اما برای مسعود شمس‌نژاد هیچکدام از این چهار حالت درنظر گرفته نشده و پروانه وکالت وی را تعلیق و این حکم برخلاف قانون می‌باشد”.