کمتر از ١٠% مصدومین شیمایی در سردشت معاینه پزشکی می‌شوند

300x180x21927.jpg.pagespeed.ic.qi6BR1GpKrآژانس کُردپا: با گذشت 27 سال از بمباران شیمیایی سردشت، یک تیم ٤٢ نفره از پزشکان به منظور معاینه و آزمایش سلامت مصدومان شیمیایی به این شهر اعزام شدند.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز دوشنبه پانزدهم شهریورماه، یک تیم ٤٢ نفره پزشکی متشکل از متخصصان ریه، چشم، قلب، پوست، گوش و حلق و بینی، روماتولوژی، زنان، فعالیت فیزیکی و آزمایشگاهی برای معاینه مصدومان شیمیایی به شهر سردشت اعزام گردید.

به گفته یک منبع مطلع، این پزشکان بنابه درخواست مداوم مصدومان و رسول خضری نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس، از قربانیان شیمیایی‌باران سردشت دیدار بعمل آورده و قرار است ٥٠٠ مصدوم و همچنین ٢٠٠ معلول شیمیایی را معاینه کنند.
تعیین این تعداد از مصدومان شیمیایی شهر سردشت برای معاینه در حالی است که بیش از ٨ هزار مصدوم و معلول شیمیایی در این شهر وجود دارد که نهادهای حکومتی تنها اسامی ١٥٠ نفر را به عنوان مصدوم شیمیایی ثبت کرده‌اند.
این منبع خبری افزود: تیم پزشکی، تنها گزارشی از وضعیت سلامت جسمانی مصدومان شیمیایی سردشت برای وزارت بهداشت تهیه و در آینده برای آنها داروهای مورد نیاز تامین می‌گردد.
همچنین طی سال‌های گذشته نیز انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی شهر سردشت، خواسته‌ای مشابه را از مسئولان حکومتی کرده بود، اما هیچ پاسخی به خواسته آنها نداده شده بود.
به گفته مسئولان انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی شهر سردشت، وضعیت اقتصادی مصدومان شیمیایی در شهر سردشت به ویژه در روستاهای نطیر “رش هرمه” و اطراف آن بسیار نامناسب و طی سال‌های اخیر مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.
شهر سردشت در هفتم تیرماه ٦٦ توسط هواپیماهای رژیم صدام حسین بمباران شیمیایی شد و در کمتر از یک‌ماه پس از این بمباران شیمیایی ١٤٠ نفر جان خود را از دست دادند.