احتمال اجرای حکم اعدام یک زندانی سیاسی کُرد

safe_imageکوردانه: خبرهای منتشر شده حاکی از احتمال اعدام قریب الوقوع “بختیار معماری” زندانی سیاسی کُرد در زندان مرکزی سنندج است.
سایت “خودنویس” به نقل از خانواده این زندانی سیاسی کُرد گزارش کرده که حکم اعدام وی پس از تایید در دیوان عالی کشور برای اجرا به دادگستری استان کُردستان ابلاغ شده است.

بختیار معماری، ٣٥ ساله و اهل شهرستان مریوان است. وی در تاریخ ١٣ مرداد ماه سال ١٣٨٩ از سوی نیروهای امنیتی اداره اطلاعات مریوان دستگیر گردید. آقای معماری یک روز پس از بازداشت به بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج منتقل شد و سه ماه در این بازداشتگاه تحت بازجویی قرار داشته است.

جلسات دادگاهی این زندانی در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شده و در نهایت دادگاه کیفری استان کردستان در ۲۹ دی‌ماه ١٣٩٠، به اتهام قتل و همچنین شکایت خانواده مقتولین، برای وی حکم قصاص صادر کرد.
دادگاه انقلاب شهر مریوان به ریاست قاضی لطفی نیز به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت، برای وی حکم اعدام صادر کرد. حکم یاد شده در تاریخ ۲۱ اردیبهشت‌ماه ١٣٩١، به صورت رسمی در زندان سنندج به وی ابلاغ شده است.
پیشتر کمپین بین المللی حقوق بشر با استناد به دفاعیه بختیار معماری گزارش کرده بود که “دادگاه بدون ارائه شاهد و تنها بر اساس اقرار و اعترافات متهم در زمان بازجویی در وزارت اطلاعات، اقدام به انتساب این اتهامات به موکل وی نموده است و موکل او در همه مراحل دادرسی تمام اتهامات را رد کرده و اقرارات انجام شده در مراحل تحقیقات اولیه تحت فشار بازجویان بوده است.”
بر اساس این دفاعیه بختیار معماری در جلسه دادگاه با نشان دادن “آثار ضرب و شتم، محل شکستگی پاشنه و قوزک پای چپ و فک و وجود عفونت های داخلی” از تحت شکنجه قرار گرفتن در دوران بازجویی ها خبر داده بوده است.

NNS ROJ: