محرومیت از تحصیل رضا ابری در مقطع کارشناسی ارشد

محرومیت-از-تحصیل-رضا-ابری1اؤیرنجی سسی: رضا ابری فعال مدنی آذربایجان در صفحه فیس بوک خود نوشته در زمان اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد برای دیدن نتیجه آزمون خود و گرفتن کارنامه مشخصات خود را به سایت سازمان سنجش وارد کرده, به جای کارنامه با نوشته زیرمواجه شده است:« در صورت تمایل به طبقه دوم ساختمان سازمان سنجش مراجعه شود». ایشان مراجعه کرده و تا کنون نتیجه ای نگرفته است.

به احتمال زیاد وزارت اطلاعات دولت ایران مانع ادامه تحصیل این فعال مدنی شده است. حق تحصیل یکی از اصول بنیادین حقوق بشر می باشد که وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران از بدو تشکیل حکومت مانع ادامه تحصیل دانشجویان منتقد در مقاطع بالاتر دانشگاهی می شوند.
منابع آگاه در ایران می گویند که برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این کشور، تایید وزارت اطلاعات لازم است.
خبرگزاری ایلنا در این باره به نقل از یک منبع آگاه درباره علت تاخیر در اعلام نتایج پذیرفته شدگان دانشگاه آزاد گزارش داده است: «براساس مصوبه سال ۷۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ وضعیت داوطلبان مقاطع کار‌شناسی ارشد و دکتری باید از سوی وزارت اطلاعات استعلام شود.»
این منبع افزوده است: «امسال این استعلام به دلیل حساسیت‌های به وجود آمده در جریان استیضاح وزیر علوم به طول انجامید تا دقت در استعلام‌ها به اندازه کافی باشد و مشکلی پیش نیاید که البته تعداد بالای متقاضیان نیز در این امر موثر بوده است.»
رضا فرجی دانا وزیر علوم دولت روحانی در هفته های گذشته توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران استیضاح و از این سمت برکنار شد.
پیش از استیضاح ناصر موسوی لارگانی، نماینده مجلس، گفته بود شرط استیضاح‌کنندگان رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، برای صرف‌نظر از استیضاح این است که دانشجویان ستاره‌داری که به دانشگاه بازگشتند دوباره اخراج شوند.
دانشجوی ستاره‌دار در ایران به دانشجویانی گفته می شود که به خاطر فعالیت‌های سیاسی ممکن است از ادامه تحصیل محروم شده یا تحت شرایط خاصی ثبت‌نام شوند.
اصطلاح «ستاره‌دار» از تابستان ۱۳۸۵ شمسی در اولین سال ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد مصطلح شد، هنگامی که تعدادی از دانشجویان داوطلب کنکور کارشناسی ارشد، با دیدن ستاره‌هایی در کنار نام خود در کارنامه کنکور متوجه وضعیت خاص خود برای محدودیت و محرومیت از تحصیل شدند.
هراز