اعتراضات دیماه ۹۶؛ چهار معترض خمینی شهر از زندان دستگرد اصفهان آزاد شدند

خبرگزاری هرانا – محمد بسطامی، مجید نظری، عباس محمدی و هادی کیانی چهار تن از متهمان اعتراضات دیماه ۹۶ در خمینی شهر، از زندان دستگرد اصفهان آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۰ مردادماه ۱۴۰۱، محمد بسطامی، مجید نظری، عباس محمدی و هادی کیانی، چهار تن از متهمان اعتراضات مربوط به دیماه ۹۶ در خمینی شهر از زندان دستگرد اصفهان آزاد شدند.

حکم این زندانیان که پیشتر توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بودند، مدتی قبل نقض شده بود.

شرایط آزادی این زندانیان توسط هرانا در دست بررسی قرار دارد.

در جریان اعتراضات سراسری دیماه ۹۶ در شهرستان خمینی شهر یکی از معترضان به نام اصغر هارون الرشیدی با شلیک گلوله جان باخت. خانواده آقای الرشیدی از عوامل بسیج، سپاه و نیروی انتظامی به دلیل کشتن فرزندشان شکایت کردند. پس از مدتی ۱۳ تن از دوستان آقای الرشیدی به دلیل شرکت در اعتراضات دیماه ۹۶ بازداشت شدند.

از میان این افراد هادی کیانی، محمد بسطامی و مجید نظری کندری در اسفند ۹۷ و عباس محمدی در فروردین ۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

این شهروندان در بهمن ۱۳۹۸ توسط دادگاه انقلاب اصفهان از بابت اتهامات “بغی، محاربه و افساد فی الارض از طریق اجتماع و بر هم زدن امنیت عمومی و خصوصی” هر کدام به ۲ بار اعدام و ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

همچنین مهدی صالحی قلعه شاهرخی دیگر محکوم به اعدام این پرونده اواخر فروردینماه امسال به صورت پرابهامی در ایام حبس درگذشت. سحرگاه روز جمعه ۲۶ فروردین ماه، پیکر آقای صالحی قلعه شاهرخی، تحت تدابیر امنیتی در آرامگاه جدید یزدانشهر به خاک سپرده شد.

در اعتراضات اواخر سال ۹۶ که بعضاً با عنوان «اعتراضات دی ماه» از آن یاد می‌شود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. طی این اعتراضات در سراسر ایران دستکم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند. رحمانی فضلی، وزیر کشور در آخرین گفتگوی خود در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”. چندی پیش نیز علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اعتراضات دی ماه ۹۶ گفت که این اعتراضات ۱۶۰ شهر کل کشور را در بر گرفت.

هرانا ۱۱ مرداد ۱۴۰۱