هفت سال زیر حکم اعدام؛ داستان غم انگیز جوان ورزشکار در زندان اصفهان

حسن محمدی پور نام جوان ۲۸ ساله ورزشکاری است که هفت سال از عمر خود را زیر حکم اعدام سپری کرده است اما هنوز به زندگی امید دارد


کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۱۴ مرداد ۱۴۰۱، «هفت سال زیر حکم اعدام» سرگذشت دردناک جوان ورزشکاری است که در سن ۲۱ سالگی با اتهام سرقت مسلحانه بازداشت و به اعدام محکوم شده است. اما او تنها جوانی نیست که با اتهامی مشابه زیر حکم اعدام و یا در زندانهای مخوف جمهوری اسلامی زندگیشان تباه می شود.

داستان دردناک زندگی حسن محمدی پور، سرگذشت تلخ بسیاری جوانان ایران است که بار سنگین تامین مخارج خانواده را به دوش می کشند اما وقتی تمام درهای جامعه را به روی خود بسته می بینند به اجبار به سمت راههای غلط کشیده می شوند و حاکمان همین جامعه فاسد که خودشان سارقان و اختلاسگران میلیاردی هستند، بجای تامین فرصت های شغلی برای جوانان، گردنهای آنها را طعمه طنابهای دارشان میکنند.

حسن محمدی پور، ورزشکار اصفهانی؛ هفت سال زیر حکم اعدم
حسن محمدی پور، ورزشکار اصفهانی؛ هفت سال زیر حکم اعدم
حسن محمدی پور، جوان ورزشکار ۲۸ ساله‌ای است که ۷ سال از عمر و جوانی اش را پشت میله های زندان دستگرد اصفهان زیر حکم اعدام سپری کرده است. حسن سالهاست که شاکی ندارد و به گفته خودش بر اساس قوانین همین نظام، حکمش نهایتا میتوانست ۱۵ سال حبس باشد اما او را به اعدام محکوم کرده اند و حالا هفت سال است که هر شب با این فکر سر میکند که شاید طلوع آفتاب فردا را نبیند.

حسن از نوجوانی و پیش از رفتن به زندان و در طول ۷ سال زندان، یک روز هم ورزش را ترک نکرده و با وجود حکم ناعادلانه‌ای که برایش صادر کرده‌اند، امید به زندگی وآینده را از دست نداده است.

جبر و فشار زندگی، باعث شد که این ورزشکار و عاشق زندگی، دست به کاری بزند که اصلاً با روحیه ورزشکاری او مطابقت نداشت.

حسن اهل مینادشت در استان اصفهان است. پدر و برادرش در تصادف فوت می‌کنند و حسن نان آور خانواده و مادر پیر و از کار افتاده اش میشود.

او به اتهام سرقت مسلحانه، تاکنون ۷ بهار زندگی اش را در بندهای اندرزگاه۸-اندرزگاه۲-اتباع – مشاوره۴ – جوانان- سلامت زندان دستگرد اصفهان زیر حکم اعدام گذرانده است. او مثل آقازاده‌ها بیت المال عمومی را بالا نکشید، اما مجبور شد بخاطر درآوردن یک لقمه نان بر خلاف رویه زندگیش دست به چنین کاری بزند.

خانواده حسن، خانه ای که در آن سکونت داشتند را فروخته و هر چه در بساط داشتند را به شاکی و وکیل دادند و خرج دادگاه کردند تا جان فرزندشان را نجات بدهند. با اینحال در چند سال گذشته با وجودیکه این پرونده دیگر هیچ شاکی ای نداشته، اما همچنان این جوان ورزشکار را در لبه مرگ و در زیر حکم اعدام نگهداشته اند.

حسن باید به خانواده اش برگردد و خانواده متلاشی شده اش را بازسازی کند، او به این آب و خاک تعلق دارد و حق او زندگی است.

برهمه ایران دوستان است که صدای او باشند.

جوانه ها  ۱۴ مرداد,۱۴۰۱