با انگیزه ناموسی؛ یک زن در تهران توسط برادرش به قتل رسید

خبرگزاری هرانا – یک زن حدود ۳۵ ساله در تهران با انگیزه ناموسی توسط برادرش به قتل رسید. متهم به قتل هم اکنون در بازداشت بسر میبرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از روزنامه جوان، یک زن توسط برادرش با انگیزه ناموسی به قتل رسید.

بر اساس این گزارش، در نخستین ساعت صبح روز یک شنبه ۲۳ مرداد، جسد بی‌جان زن حدود ۳۵ ساله کنار پیاده رو پیدا شد و یک رهگذر موضوع را به مأموران پلیس اطلاع داد.

تیم پزشکی قانونی در محل حادثه در تن‌پیمایی از جسد با آثار زخم‌هایی روی سر و بدن زن ناشناس روبه‌رو شدند، اما بررسی‌ها نشان داد زخم‌ها مربوط به مدتی قبل است و در مرگ زن جوان تأثیری نداشته است. در بررسی‌های بعدی تیم پزشکی و مأموران تشخیص هویت متوجه شیار گردنی سطحی روی گردن زن جوان شدند که حکایت از آن داشت وی حدود ۵ تا ۸ ساعت قبل با فشار بر عناصر حیاتی گردن به قتل رسیده‌است.

از سوی دیگر با توجه به لباس‌هایی که مقتول به تن داشت، بازپرس جنایی به این نتیجه رسید که مقتول در مکان دیگری به قتل رسیده و جسد به این مکان منتقل شده‌است. بدین ترتیب همزمان با ادامه تحقیقات جسد برای انجام آزمایش‌های لازم و شناسایی هویتش به پزشکی قانونی منتقل شد.

پس از شناسایی مقتول مشخص شد وی همراه برادر و مادرش در خانه‌ای در یکی از خیابان‌های شرقی تهران زندگی می‌کرد. بنابراین مأموران پلیس برای تحقیق به محل زندگی وی مراجعه و از مادر و برادر مقتول تحقیق کردند.

در حالی که مأموران پلیس متوجه تناقض‌گویی‌های برادر مقتول شده‌بودند برای روشن‌شدن زوایای پنهان حادثه دوربین‌های مداربسته محل زندگی مقتول را هم بررسی کردند. دوربین‌ها نشان داد صبح زود روز حادثه خودروی مقتول در حالی که زنی پشت فرمان است از پارکینگ خارج شده و دقایقی بعد هم همان زن جسد مقتول را از صندلی عقب در خیابان میرداماد رها کرده‌است. در بررسی‌های بعدی این فرضیه برای مأموران قوت گرفت که به احتمال زیاد خودروی مقتول هنگام خارج شدن از پارکینگ راننده‌اش مقتول نبوده و فردی بوده که برای فریب مأموران لباس زنانه پوشیده تا اینگونه جلوه دهد که مقتول خودش با خودرواش از پارکینگ خارج شده‌است. مأموران پلیس با بررسی زوایای مختلف دوربین‌های مداربسته متوجه شدند راننده خودرو برادر مقتول است که لباس خواهرش را پوشیده و از پارکینگ با خودرو خواهرش خارج شده‌است. همچنین در تحقیقات میدانی همسایه‌ها اعلام کردند که بعضی روز‌ها صدای درگیری از خانه آن به گوششان رسیده‌است و دیده‌اند که برادر و خواهر با هم درگیری شده‌اند.

بدین ترتیب مأموران برادر مقتول را به اتهام قتل بازداشت و به اداره پلیس منتقل کردند. متهم ابتدا منکر قتل خواهرش شد، اما وقتی با دلایل و مدارک روبه‌رو شد، به قتل اعتراف کرد.

وی با اظهار پشیمانی گفت: «خواهرم همیشه اخلاق و رفتارش مورد پسند ما نبود. یک هفته قبل از حادثه در خانه بودم که صدای داد و فریادش را از داخل حیاط ساختمان شنیدم. وقتی پیش او رفتم، سرش خونی بود، گفت همراه سگ خانگی‌اش برای تفریح به پارک رفته و با مردی که قصد داشته سگش را سرقت کند، درگیر و سرش زخمی شده‌است. من او را به بیمارستان بردم و بستری کردم و بعد هم به خاطر همین موضوع با هم درگیر شدیم.»

برادر مقتول ادامه داد: «شب حادثه دوباره با هم مشاجره لفظی کردیم. خیلی از رفتار‌های خواهرم عصبانی بودم و وقتی به اتاقش رفت که بخوابد روسری دور گردنش انداختم و خفه‌اش کردم.»

متهم پس از اعتراف به قتل به دستور بازپرس برای تحقیقات بیشتر در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی قرار گفت.

جنایت‌های ناموسی یا قتل ناموسی به ارتکاب خشونت و اغلب قتل زنان یک خانواده به دست مردان خویشاوند خود گفته می‌شود.
این زنان به علت «ننگین کردن شرافت خانواده خود» مجازات می‌شوند. این ننگ موارد گوناگونی را شامل می‌شود از جمله خودداری از ازدواج اجباری، بازمانده یک تجاوز جنسی بودن، طلاق گرفتن (حتی از یک شوهر ناشایست)، رابطه با جنس مخالف، یا رابطه خارج از ازدواج. برای اینکه فردی قربانی جنایت‌های ناموسی شود، فقط اینکه گمان برده شود او آبروی خانواده را بر باد داده است کافی‌ست.

در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند.

هرانا ۲۶ مرداد ۱۴۰۱