آخرین وضعیت زندانیان عقیدتی کُرد/ بلاتکلیفی ٤٣ ماهه شهرام احمدی

22229آژانس کُردپا: پرونده یک شهروند کُرد اهل سنندج و یکی از فعالان مذهبی که ٥ سال است در زندان بسر می‌برند در دیوان عالی کشور همچنان در دست بررسی است.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شهرام احمدی فعال مذهبی، مهرماه ٩١ به اتهام “محاربه” به اعدام محکوم و این حکم پس از اعتراض شهرام در اردیبهشت‌ماه ٩٢ به دادگاه تجدیدنظر و سپس به دیوان عالی کشور ارسال و در انتظار پاسخ این مرجع عالی قضایی بسر می‌برند.

شهرام احمدی، فعال مذهبی
به گفته یک منبع مطلع، شهرام احمدی پس از ٣٠ ماه بازداشت در بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات سنندج و زنجان و همچنین بعد از ٤٣ ماه بلاتکلیفی در دادگاهی ٥ دقیقه‌ای در حضور وکیل تسخیری به اعدام محکوم شد.

احمدی اردیبهشت‌ماه ٨٨ در حالیکه در مسجد “النبی” سنندج در حال سخنرانی بود از سوی نیروهای امنیتی هدف تیراندازی قرار گرفته و وی را بازداشت کرده بودند.

این منبع افزود: نیروهای امنیتی هنگام بازداشت شهرام احمدی، وی را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند و چند دندان شهرام به دلیل ضرب و شتم شکسته شدند.

پزشکان در بیمارستان به دلیل اصابت گلوله به این فعال مذهبی یک کلیه و بخشی از روده وی را برداشته بودند.

از سوی دیگر، برادر شهرام به نام بهرام احمدی به اتهام مشابه شهرام بازداشت و دی‌ماه ٩١ به اتهام “محاربه” به اعدام محکوم و تاکنون جسد‌وی به خانواده‌اش تحویل داده نشده است.

22230
یکی از نزدیکان خانواده احمدی به خبرنگار کُردپا در شهر سنندج گفت: “سال گذشته خانواده احمدی هنگام بازگشت از ملاقات با شهرام دچار سانحه رانندگی شدند و مادر و خواهر وی ضربه مغزی می‌شوند”.

پیشتر نیز شهرام احمدی در رنجنامه‌ای نوشته بود: “ﻓﻘﻂ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺁﺯﺍﺩﺍﻧﻪ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺩﻏﺪﻏﻪ ﺑﺎ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺣﻘﻮﻗﻤﺎﻥ ﺑﻮﺩﻡ. ﭼﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﺜﻞ ﻣﻦ ﮐﻪ ﻋﻤﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭘﺸﺖ ﻣﯿﻠﻪ ﻫﺎﯼ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺳﭙﺮﯼ ﮐﺮﺩﻧﺪ، ﺑﺪﻭﻥ ﻫﯿﭻ ﮔﻨﺎﻫﯽ ﻭ ﭼﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﺤﮑﻮﻡ ﺑﻪ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺁﺭﺯﻭ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺁﺯﺍﺩ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻨﻨﺪ”.

شهرام احمدی سال ٦٦ در شهر سنندج متولد و سال ٨٨ به اتهام فعالیت‌های مذهبی در مسجد “النبی” سنندج بازداشت گردید.

همچنین به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، بارزان نصرالله‌زاده زندانی عقیدتی در زندان رجایی شهر کرج به دلیل بیماری به بیمارستان انتقال یافت.

22270
بارزان نصرالله‌زاده
بارزان فرزند محمدسلیم و اهل شهر سنندج خردادماه سال ٨٩ بازداشت و از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد.

بارزان هنگام بازداشت ١٧ ساله بوده که به اعدام محکوم شده است.

براساس آمار آژانس خبررسانی کُردپا، ٣٤ زندانی اهل سنت محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر کرج در بازداشت بسر می‌برند که از این مجموع، ۲۵ تن از زندانیان به اعدام محکوم شده‌اند در انتظار پاسخ دیوان عالی کشور بسر می‌برند و احکام ۵ نفر دیگر از این دسته زندانیان در دیوان عالی کشور به تایید رسیده است و ۴ زندانی نیز در انتظار بررسی مجدد پرونده خود هستند.

تمام زندانیان اهل سنت زندان رجایی شهر کرج به اتهام محاربه از طریق هواداری از گروه‌های سلفی بدون حق داشتن وکیل به اعدام محکوم شده‌اند.
22231
22232