اجرای حکم اعدام دو زندانی سیاسی بلوچ در زندان مرکزی زاهدان

دو زندانی سیاسی بلوچ که یکی از آنها در زمان بازداشت کودک بوده، در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امروز ۱۲ شهریور ماه ۱۴۰۱، دو زندانی سیاسی بلوچ در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند.

هویت این دو زندانی سیاسی بلوچ “محسن قنبرزهی” معروف به نصرالله فرزند جمان و “عین الله قنبرزهی” فرزند حاجی رحمت اهل روستای شندک زاهدان عنوان شده است.

حکم اعدام این دو زندانی بلوچ در حالی اجرا شده که دادگاه انقلاب زاهدان در تاریخ ۲۳ آبان ۹۷، عین الله به اعدام و محسن و یک زندانی دیگر با هویت مولوی “نورالدین کاشانی” را با اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق قتل مامور امنیتی» به ۳۵ سال زندان محکوم کرده بود.

این دو زندانی بلوچ به مدت شش سال در زندان مرکزی زاهدان در بلاتکلیفی بسر می بردند.

در سال ۹۷ یک منبع مطلع در رابطه با این سه شهروند بلوچ به گزارشگر کمپین فعالین بلوچ گفته بود: «اطلاعات سپاه این سه بازداشتی بلوچ را “مورد شکنجه های فرا طاقت بشری از نوع جسمی و روحی” قرار داده و سپاه مبنای بررسی پرونده را بر همین اعترافات “اجباری” و به “تحقیقات نیروی انتظامی و استشهادهای محلی ریش سفیدان” توجه نکرده است.

براساس گزارش سالانه ۲۰۲۱ کمپین فعالین بلوچ، مجموعا ۵۰ گزارش اعدام به دست کمپین رسیده است که منجر به اعدام دستکم ۷۹ بلوچ در زندان های جمهوری اسلامی شده است. ۳۴ مورد مربوط به جرائم مواد مخدر، ۷ مورد مربوط به قتل، ۴ مورد بی اطلاعی از اتهام وارده، ۳ مورد همکاری با گروهای مخالف و اقدامات مسلحانه و دو مورد دیگر مربوط به عضویت بستگان آنها در گروه‌های مخالف بوده است.

کمپین فعالین بلوچ ۱۲ شهریور ۱۴۰۱