اعدام پنج زندانی بلوچ از جمله یک زن در زندان مرکزی زاهدان

حکم اعدام پنج زندانی از جمله یک زن در زندان مرکزی زاهدان اجرا شد.


کانون حقوق بشر ایران؛ سحرگاه امروز شنبه ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۱ حکم اعدام پنج زندانی بلوچ بنامهای خالد رئیسی، امرالله بسیج، عبدالنصیر شه بخش، هوشنگ کرد و یک زن با هویت نامشخص همگی با اتهام قتل در زندان مرکزی زاهدان اجرا شد.

بر اساس گزارش وبسایت حال وش مشخصات اعدام شدگان از قرار زیر بوده است:

یک زندانی زن بلوچ با هویت “م شه بخش” اهل زاهدان. گفته میشود این زن بلوچ از بابت اتهام قتل توسط دادگاه کیفری زاهدان به اعدام محکوم شده بود.

« خالد رئیسی» فرزند نور محمد ۳۸ ساله متاهل دارای چهار فرزند خردسال در ۳ فروردین ماه سال ۹۸ در چابهار بازداشت شده اهل و ساکن ساربوگ از توابع شهرستان قصرقند
« امرالله بسیج» ۲۷ ساله، فرزند امان الله متاهل دارای دو فرزند خردسال، اهل و ساکن منطقه شیرآباد زاهدان
« عبدالنصیر شه بخش» ۴۲ ساله فرزند چراغ علی، متاهل دارای چند فرزند، در سال ۹۸ بازداشت شده اهل و ساکن روستای دومگ از توابع زاهدان
« هوشنگ کرد» فرزند عبدالواحد ۳۷ ساله، مجرد، در سال ۹۵ بازداشت، اهل و ساکن وستانی سنگان از توابع شهرستان خاش.
این زندانیان در پرونده های جداگانه از بابت اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.

خالد رئیسی پیشتر نیز در مرداد سال ۹۱ توسط نیروهای نظامی مرصاد در ورودی نیکشهر مورد اصابت گلوله قرار گرفته و مجروح شده بود.

بر اساس این گزارش روز ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ شمار ۶ زندانی جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بودند. از این میان حکم پنج زندانی اجرا شده و نفر ششم با اخذ مهلت به بند بازگردانده شد.

با احتساب اعدام این پنج زندانی بلوچ در زندان زاهدان شمار اعدامها از ابتدای سال جاری ۱۴۰۱ به دستکم ۳۴۵ نفر از جمله ۱۰ زن رسید.
شایان ذکر است در روزهای گذشته خانواده زندانیان محکومان به اعدام با تجمع در مقابل قوه قضاییه در تهران خواهان توقف اجرای احکام اعدام شدند.

کانون حقوق بشر ایران خواستار توقف فوری اجرای احکام اعدام است. ما از سازمان ملل و شورای حقوق بشر می خواهیم برای توقف اعدامها در ایران اقدام فوری بعمل بیاورند.

کانون حقوق بشر ایران ۱۹ شهریور ۱۴۰۱