آژانس کردپا: ٦٧٦ مورد نقض حقوق بشر در کردستان ایران طی ٦ ماه نخست سال ١٣٩٣

کوردستان میدیا: آمارها حاکی از این می‌باشند که در ٦ ماهەی نخست سال جاری، ٦٧٦ مورد نقض حقوق بشر در کردستان ایران روی دادەاند.11937

گزارش‌های منتشرە از سوی آژانس خبررسانی کردپا طی سال جاری حاکی از افزایش نقض حقوق بشر در مناطق کردنشین ایران می‌باشند.

این آژانس خبری یک گزارش تحلیلی ــ آماری از موارد نقض حقوق بشر طی ٣ ماهەی دوم سال (فصل تابستان) منتشر کرده است و این گزارش حاکی از ٢٦٦ مورد نقض حقوق بشر در این فصل می‌باشد.

بر اساس گزارش‌های پیشین آژانس کردپا، طی ٦ ماهەی نخست سال جاری ٢٠٥ مورد بازداشت شهروندان کرد از سوی نیروهای نظامی و اطلاعاتی رژیم اسلامی ایران روی دادە است.

همچنین طی این مدت، ٩٨ مورد احضار شهروندان کرد از سوی ادارەی اطلاعات، دادگاه، نیروهای امنیتی و حفاظت ادارەی اطلاعات و ٤١ مورد محکومیت شهروندان کُرد به زندان از سوی دادگاه رژیم روی دادە است.

آمارها حاکی از این می‌باشند که طی این مدت، ٦٤ شهروند کرد بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی رژیم اسلامی ایران و ٣٣ شهروند کرد نیز بر اثر انفجار مین‌کشتە و زخمی شدەاند.

در ٦ ماهه نخست سال جاری ١١٨ مورد اعتصاب غذای زندانیان سیاسی و عقیدتی و همچنین ٣٧ مورد انتقال زندانیان زندانیان سیاسی و عقیدتی به دیگر اماکن از جمله سلول انفرادی، بازداشتگاه ادارەی اطلاعات و بند زندانیان عادی به وقوع پیوسته است.

خروج اجباری فعالان سیاسی از ایران، ممانعت و محرومیت از ادامە تحصیل، تبعید دانشجویان، بازپس‌گیری حق تدریس از معلمان، بازداشت و ترعیب فعالان حقوق بشری، فشار مراکز امنیتی بر خانوادەهای سیاسی، شکنجە، آزار و اذیت زندانیان سیاسی، عدم رسیدگی پزشکی بە زندانیان سیاسی و مرگ شهروندان مدنی به علت اهمیت ندادن پرسنل و پزشکان بیمارستان، اخراج دانشجویان از خوابگاه، تبعید فعالین مذهبی به دیگر مناطق و اخراج و برکناری ماموستایان آیینی بخشی دیگر از نقض حقوق بشر در ٦ ماه نخست سال ١٣٩٣ در کردستان ایران بودە است کە مجموعا ٧٦ مورد است. 11050جدول مربوط به جزئیات نقض حقوق بشر در کردستان ایران طی ٦ ماه نخست سال ١٣٩٣