آخرین پیام یکی از کشته‌شدگان شانزدهم مهر در سنندج ۱۷ مهر ۱۴۰۱

«پیمان منبری» ، جوان ٢٩ سالەای کە روز شنبه شانزدهم مهر، در محله قطارچیان شهر سنندج بە دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشتە شد. او در آخرین پیام به یکی از دوستانش گفتە بود: «بگذار در راه آزادی شهید شویم، اما در اسارت نباشیم.»

در پی فراخوان مردمی برای اعتصابات و اعتراضات سراسری در شهرهای ایران، مردم معترض در شهرهای کردستان، صبح روز شانزدهم مهر ١٤٠١، علاوه بر اعتصاب گسترده در شهرهای سنندج، مهاباد، کرمانشاه، جوان‌رود، مریوان، سقز، بوکان، بانه، مریوان و دیواندره، خیابان‌ها و محلات هر دو شهر سنندج و سقز صحنه رویارویی معترضان با نیروهای مسلح حکومتی بوده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها نیروهای مسلح حکومتی بلافاصله پس از آغاز اعتراضات، معترضان را با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای هدف گرفته‌اند. در برخی از موارد نیروهای مسلح  و لباس شخصی حتی گلوله‌های جنگی به سمت معترضان شلیک کرده‌اند.

 در سنندج، وضعیت این شهر در اعتراضات سراسری «جنگی» توصیف شده بود. تا کنون علاوه بر پیمان منبری هویت یکی دیگر از کشته شدگان اعتراضات شنبه در سنندج تایید شده است.

«داریوش علیزاده» در خیابان ششم بهمن تنها به خاطر زدن بوق ممتد در حمایت از معترضان در خودرو پراید خود، هدف گلوله جنگی نیروهای امنیتی قرار گرفت و در دم جان‌باخت.

۱۷ مهر ۱۴۰1

iranwire