آخرین آمار هه‌نگاو از کشته شدگان اعتراضات، ۱۷۶ کشته در شهرهای مختلف ایران

از ابتدای شروع اعتراضات سراسری به قتل حکومتی ژینا(مهسا) امینی که روز شنبه ۲۶ شهریور از شهر سقز آغاز و به ۱۰۵ شهر در سراسر کشور گسترش یافت، دست‌کم ۱۷۶ شهروند بر اثر خشونت زائد الوصف و شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

آمار کشته شدگان متعاقب تحقیقات و راستی آزمایی هه‌نگاو به شرح زیر اعلام می‌گردد. شایان ذکر است این آمار صرفا مشتمل بر مواردی است که هه‌نگاو توانسته است هویت کامل آنها را احراز نماید.

با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، در جریان اعتراضات اخیر از روز دوشنبه ۲۸ شهریور تاکنون  (٢٧ روز) دست‌کم ۱۷۶ شهروند معترض در ۱۷ استان ایران کشته شده‌اند.

در استان‌های سیستان و بلوچستان با ۸۸ مورد، مازندران ۱۵ مورد، تهران و کُردستان هر کدام ۱۱ مورد، آذربایجان‌غربی (ارومیه) و گیلان هر کدام ۱۰ مورد بیشتر آمار جانباختن شهروندان معترض ثبت شده است.

اولین فردی که متعاقب اعتصاب سراسری در شهرهای کُردستان توسط نیروهای امنیتی کشته شد در شهرستان دیواندره در کُردستان می‌باشد.
آمار کودکان کشته شده:

همچنین در میان این آمار ٣١ نفر توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند که بر اساس هنجارهای موجود در حقوق بین‌الملل بشر کودک و نوجوان محسوب می‌شوند که دو نفر از آنها دختر می‌باشند.

١١ نفر از کودکانی که جان باخته‌اند اهل استان سیستان و بلوچستان بوده‌اند، در استان‌های آذربایجان‌غربی (ارومیه) و تهران هر کدام ۴ مورد، کرمانشاه و مازندران ٣ نوجوان، البر و خراسان رضوی ۲ نوجوان، گیلان و کهکیلویه و بویراحمد هر کدام یک نوجوان زیر ۱۸ سال جانشان را از دست داده‌اند.

زنان کشته شده

در میان این آمار ۸ زن با شلیک نیروهای امنیتی کشته شده‌اند که دو نفر از آنها در اثر ضرب و شتم جانشان را از دست داده‌اند.

استان مازندران ۳ کشته
استان البرز ۲ مورد
استان‌های کرمانشاه، تهران و اصفهان هر کدام یک مورد

 

شایان ذکر است سە نفر از میان این آمار متعاقب بازداشت جانشان را از دست داده‌اند. نیما شفیق‌دوست نوجوان ۱۶ ساله اهل سلماس بدلیل جراحت شدید ناشی از گلوله جنگی و متعاقب ربوده شدن توسط نهادهای امنیتی و محرومیت از درمان در جانباخته است.

عماد حیدری زندانی سیاسی سابق و فعال مدنی اهل اهواز پس از بازداشت جانش را از دست داده است. همچنین اسماعیل دزوار اهل سقز نیز پس از بازداشت زیر شکنجه جانش را از دست داده است.

 

فراز فیروزی مشاور حقوقی هه‌نگاو همچنین اظهار میدارد آمار اعلامی بر اساس مستندات متقن و تا تاریخ ٢٢ مهر می‌باشد. وی ضمن ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت بازداشتی‌های که زخمی بوده و توسط نیروهای دولتی ربوده شده‌‌اند و نیز قطع دسترسی شهرهای مختلف به اینترنت، اعلام داشت امکان افزایش شمار کشته شدگان وجود دارد.

 

تفکیک جانباختگان بر حسب استان‌ها؛

استان سیستان و بلوچستان؛ ٨٨ مورد (۸۶ مرد)

استان مازندران؛ ١٥ مورد (۳ زن و ١٢ مرد)

استان کُردستان (سنندج)؛ ١١ مورد (١١ مرد)

استان تهران؛ ١١ مورد (۱ زن و ١٠ مرد)

استان آذربایجان‌غربی (ارومیه)؛ ۱۰ مورد (۱۰ مرد)

تمامی جانباختگان شهروند کُرد بوده‌اند.

استان گیلان؛ ۱۰ مورد (١٠ مرد)

استان کرمانشاه (کرماشان)؛ ٩ مورد (۱ زن و ٨ مرد)

استان البر؛ ۶ مورد (۲ زن و ۴ مرد)

استان خراسان رضوی؛ ٤ مورد (۴ مرد)

کهکیلویه و بویراحمد؛ ۲ مورد (۲ مرد)

استان قزوین؛ ۲ نفر (۲ مرد)

استان زنجان؛ ۲ نفر (۲ مرد) شامل یک نوجوان

استان اصفهان؛ ۲ مورد (۱زن و ۱ مرد)

استان ایلام؛ ۱ مورد (۱ مرد)

استان خوزستان؛ ۱ مورد (۱ مرد)

استان همدان؛ ۱ نفر (۱مرد)

استان سمنان؛ ۱ نفر (۱ مرد)

 

نکته ۱؛ گفتنیست که چهار نفر از شهروندانی که در شهرهای قوچان، تهران و قزوین در جریان اعتراضات مردمی با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شده‌اند شهروند کُرد هستند و با احتساب این موارد ٣٦ تاکنون شهروند کُرد در جریان اعتراضات جانشان را از دست داده‌اند.

نکته ۲؛ دو شهروند افغانی از جمله یک نوجوان ۱۴ ساله در جریان اعتراضات زاهدان و تهران در اثر شلیک مستقیم نیروهای حکومتی جانشان را از دست داده‌اند.

هه‌نگاو؛ شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱