اعتراضات سراسری؛ بازداشت ۵۷ شهروند معترض در زاهدان

خبرگزاری هرانا – فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان از بازداشت ۵۷ تن در جریان اعتراضات امروز جمعه ۲۹ مهرماه، در زاهدان خبر داد و مدعی شد، تمامی لیدرها و محرکین اعتراضات شناسایی و عملیات دستگیری آنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، امروز جمعه ۲۹ مهر ۱۴۰۱، پنجاه و هفت شهروند در جریان اعتراضات مردمی در زاهدان بازداشت شدند.

احمد طاهری فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان ضمن اعلام این خبر، مدعی شد: “ساعت ۱۳ امروز بعد از اتمام نماز جمعه مصلی مسجد مکی، تعداد تقریبی ۱۰۰ الی ۱۵۰ نفر از «ارازل اوباش و اغتشاشگر» اقدام به شعار دادن و سنگ پرانی به مغازه ها و خودروهای عبوری و چند شعبه بانک در خیابان‌های «رازی، خیام و شهید بهشتی» کردند.”

وی همچنین ادعا کرد: “۵۷ تن در جریان اعتراضات امروز بازداشت و تمامی لیدرها و محرکین اعتراضات شناسایی و عملیات دستگیری آنان ادامه دارد”.

در رابطه با اعتراضات سراسری شهریور-مهر ۱۴۰۱
بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به جرم بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت معترض به خیابانها آمدند. هرانا با انتشار گزارشی ۲۱۵ صفحه ای به بررسی آماری، تحلیل و جمع بندی از بیست روز نخست اعتراضات (۲۶ شهریور تا ۱۳ مهر ۱۴۰۱) اختصاص داد. در گزارش مذکور علاوه بر تحلیل جغرافیایی و ارائه نقشه و نمودار، هویت ۲۰۰ جان باخته احتمالی از جمله ۱۸ کودک و نوجوان، برآورد از ۵۵۰۰ بازداشت شده به همراه هویت ۵۶۳ تن از شهروندان بازداشت شده، ۱۲۳ دانشجو و ۳۶ روزنامه نگار یا فعال عرصه خبر ارائه شده است. همچنین در کنار بخش های متعدد دیگر، مجموعه کاملی از ۶۹۸ گزارش ویدیویی راستی آزمایی شده به تفکیک زمان و موضوع در این گزارش لحاظ شده است. این گزارش اعتراضات در ۳۴۲ نقطه کشور در تمام استانهای کشور از جمله ۱۰۵ شهر و ۶۸ دانشگاه را بررسی کرده است.

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۱/۰۷/۲۹