زندان مرکزی زاهدان؛ گزارشی از وضعیت زندانیان عقیدتی بلوچ اهل‌سنت بلوچ

زندانیان عقیدتی و سیاسی بلوچ اهل‌سنت در شرایط نگران‌کننده‌ای به سر می‌برند. این گزارش به شرح آخرین وضعیت این زندانیان در زندان مرکزی زاهدان می‌پردازد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، ۱۴۰ زندانی عقیدتی و سیاسی بلوچ در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان در شرایط نابسامانی نگهداری می‌شوند. تمام اتاق‌های بند ۹ که به بند امنیت معروف است، تک‌سلول هستند.

گزارش شده است زندانیان عقیدتی بلوچ تحت شکنجه‌های شدید جسمی و روانی قرار دارند. چند نفر از زندانیان بر اثر شکنجه جان خود را از دست داده‌اند.

گفته می شود، از بین ۱۴۰ زندانی عقیدتی بلوچ، ۶۸ نفر از روحانیون اهل‌سنت بلوچ هستند. این زندانیان از ملاقات محروم هستند و اجازهٔ استفاده از تلفن همراه ندارند.

طبق این گزارش، زندانیان عقیدتی بلوچ توسط مسئولان زندان، مورد توهین مذهبی قرار می‌گیرند و روحانیون بلوچ اهل‌سنت از داشتن ریش محروم و مسئولان زندان به زور ریش آنها را می تراشند.

وضعیت زندانیان عقیدتی و سیاسی بلوچ در زندان‌های جمهوری اسلامی نگران‌کننده است. پیشتر نیز زندانیان عقیدتی اهل‌سنت مشهد از شکنجه، ضرب و جرح، آزار و اذیت خود توسط مأموران امنیتی و تهدید به وسیلهٔ حبس خانوادهٔ زندانیان جهت گرفتن اعترافات اجباری خبر داده‌ بودند.

کمپین فعالین بلوچ،  ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۱