گزارشی از اعتراضات شهروندان بلوچ در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان

شهروندان بلوچ در ۲۰ آبان پس از اقامه نماز جمعه در شهر های مختلف استان اقدام به تجمع اعتراضی کردند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امروز ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۱، مردم بلوچ در چندین شهر بلوچستان دست به تجمع مسالمت آمیز زدند که با تیراندازی نیروهای نظامی این اعتراضات به خشونت کشیده شد.

بر اساس گزارش های دریافتی، معترضان بلوچ پس از برگزاری نماز جمعه در شهر های «زاهدان»، «سراوان»، «راسک»، «پیشین»، «چابهار»، «ایرانشهر» و «زهک» به خیابان ها آمده و علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

گزارش ها حاکی از اعزام نیروهای نظامی و تجهیزات جنگی پیش از زمان تعیین شده برای تجمعات مردم بلوچ به اکثر شهر های بلوچستان مانند «ایرانشهر»، «زاهدان»، و «خاش» و مستقر شدن نیروهای نظامی پیش از تجمعات در اطراف مساجد و خیابان های شهرها بوده است.

طبق این گزارش، نیروهای نظامی پس از شکل گیری اولیه تجمعات به سمت معترضان بلوچ با سلاح جنگی و ساچمه ای تیراندازی کرده اند و در نتیجه ی این تیراندازی چندین تن از معترضان در شهرهای «ایرانشهر» و «راسک» زخمی شدند‌ که در حال حاضر اطلاعات دقیقی از تعداد و هویت آنها در دسترس نیست.

گفته می‌شود، پس از تیراندازی نیروهای نظامی به سمت معترضان در راسک، مردم فرمانداری این شهر را محاصره کردند و پرچم‌ جمهوری اسلامی را در شهر پایین کشیده و آتش زدند.

نیروهای نظامی در تجمعات امروز تعدادی از شهروندان بلوچ را بازداشت کردند، که هویت دو تن از شهروندان بازداشت شده در شهرستان ایرانشهر «مختار حاجی زهی» و «مرتضی حاجی زهی» عنوان شده است.

معترضان بلوچ دلیل این تجمعات را کشتار نمازگزاران بلوچ‌ در خاش و زاهدان، تجاوز به ماهو بلوچ توسط فرمانده انتظامی چابهار، بازداشت دانش آموزان و دانشجویان بلوچ، حمایت از مولانا عبدالحمید و همراهی با اعتراضات سراسری عنوان کردند.

براساس گزارش کمپین فعالین بلوچ، از آغاز اعتراضات در بلوچستان تاکنون بیش از صد شهروند بلوچ کشته و بیش از ۴۰۰ تن زخمی شدند که دستکم ۱۷ تن از کشته شدگان کودک بوده اند.

کمپین فعالین بلوچ 21 آبان  ۱۴۰۱