اعتراضات شامگاه شنبه ۲۱ آبان؛ از روستای بیوران در سردشت تا تهران

در ادامه اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی»، شامگاه شنبه ۲۱ آبان نیز چند منطقه از تهران و همچنین سنندج، سردشت، شیراز، اراک، زنجان، رشت، بندرانزلی، الیگودرز و بجنورد صحنه تجمعات اعتراضی و سردادن شعار علیه جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای بود.

مردم تهران در محله‌ها و مناطقی از جمله شهرک اکباتان، بلوار کاوه و نارمک تظاهرات کردند. در تجمع شهرک اکباتان مردم علاوه بر شعارهای ضدحکومتی، شعار «سنندج زاهدان، چشم و چراغ ایران» نیز سر دادند.

این در حالی است که شهرک اکباتان در دو هفته گذشته تحت شدیدترین فشارهای امنیتی قرار داشته‌ و شماری از جوانان این شهرک هم بازداشت شده‌اند.

نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی در دو هفته گذشته بارها شبانه به شهرک اکباتان یورش برده‌اند و با شلیک گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی به سوی منازل‌ ساکنان این شهرک را تهدید کرده‌اند.

شامگاه شنبه در شرق تهران هم مردم در محله نارمک با تجمع‌های پراکنده و سردادن شعار علیه جمهوری اسلامی و از جمله شعار «مرگ بر دیکتاتور» از مجتمع‌های مسکونی به اعتراضات ادامه دادند.

جمعی از مردم هم در بلوار کاوه در شمال تهران با تجمع‌های پراکنده شعارهایی چون «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

دیگر ویدئوهای منتشرشده نشان می‌دهد که گروه‌هایی از معترضان نیز در مناطق دیگر از جمله جنت‌آباد و چیتگر اقدام به توزیع شبنامه و فراخوان‌های اعتراضی به مناسبت سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ کردند.

علاوه بر تهران، تصاویر ویدئویی از اراک هم حاکی است که معترضان در برخی خیابان‌های این شهر تجمع کرده و شعارهایی چون «ما تماشاگر نمی‌خوایهم، به ما ملحق شوید» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

در شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، هم شامگاه شنبه جمعی از جوانان در اعتراضات نمادین، یادبودی برای «خدانور لجه‌ای» و دیگر کشته‌شدگان سیستان و بلوچستان و سراسر کشور برگزار کردند.

جمعی از حاضران به ویژه زنان و جوانان در منطقه آزاد انزلی هم شامگاه شنبه اقدام به سردادن شعارهای اعتراضی در مرکز خرید این منطقه کردند.

هم‌زمان شبکه حقوق بشر کردستان هم گزارش داد که تجمع ساکنان روستای بیوران در سردشت در اعتراض به کشتە‌شدن هیمن حمزه شامگاه شنبه برای دومین شب پیاپی ادامه یافت.

نیروهای هنگ مرزی روز جمعه بیستم آبان «به بهانه توقیف بار کولبران» به روستای «بیوران» سردشت در استان آذربایجان‌ غربی یورش برده و در جریان درگیری با ساکنان این روستا اقدام به تیراندازی کرده بودند که در اثر آن یکی از جوانان این روستا به‌نام هیمن حمزه کشته شد.

شهر سنندج هم همچون شب‌های گذشته شب ناآرامی را گذراند و علی‌رغم گذشت نزدیک به دو ماه از شروع اعتراضات شامگاه شنبه نیز صحنه اعتراضات مردم در چندین نقطه از شهر بود.

معترضان در سنندج با برپایی آتش و بستن برخی خیابان‌ها شعار «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

شامگاه شنبه ۲۱ آبان از شهر رشت هم گزارش‌هایی از اعتراضات پراکنده خیابانی منتشر شد و همچنین ویدئوهایی که نشان می‌داد تعدادی از زنان و جوانان مشغول شعارنویسی در خیابان‌ها و محلات این شهر هستند.

جمعی از زنان و جوانان زنجان نیز با تجمع در سطح شهر ترانه «برای» از شروین حاجی‌پور را همخوانی کردند.

هم‌زمان با این تجمعات اعتراضی در داخل ایران، تجمع گسترده ایرانیان ونکوور کانادا نیز در حمایت از اعتراضات سراسری داخل کشور برگزار شد.

در این تجمع که با حضور گسترده ایرانیان شهر ونکوور و استان بریتیش کلمبیا برگزار شد، علاوه بر جمعیت پرشمار ایرانیان، شماری از کنشگران کانادایی از جمله نمایندگان تعدادی از اتحادیه‌های صنفی و کارگری کانادا و همچنین رئیس شورای شهر ونکوور هم حضور داشتند.

شعارهایی با مضمون «راه حل یکی، انقلاب»، «عدالت برای ایران، آزادی برای ایران» و همچنین شعارهایی در ادای احترام به مهسا امینی و کشته‌شدگان اعتراضات سراسری از جمله شعارهای اصلی تجمع گسترده ایرانیان در ونکوور بود.

در این تجمع همچنین شماری از حاضران پلاکاردهایی با تصاویر یا طرح‌های کشته‌شدگان اعتراضات سراسری در دست داشتند و پلاکاردی با طرحی نمادین از خدانور لجه‌ای، جوان بلوچ کشته‌‌شده در جریان جمعه خونین زاهدان، هم یکی از این پلاکاردها بود.

اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» از ۲۶ شهریور در پی اعلام خبر کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی (گشت ارشاد) آغاز شد و در دو ماه گذشته به‌طور پیوسته ادامه داشته است.

در جریان سرکوب این اعتراضات تا کنون، بنا به آمار سازمان حقوق بشر ایران، مأموران جمهوری اسلامی تا کنون دست‌کم ۳۲۶ تن از جمله ۴۳ کودک را کشته‌اند که رادیو فردا تا این لحظه موفق به تأیید هویت ۲۰۷ نفر از آنان شده و گزارش آن را منتشر کرده است.

کردانه ۲۲ آبان ۱۴۰۱