بیانیەی ١٣ نهاد حقوق بشری و مدنی در خصوص تشدید فشار علیه كردستان

10711594_667292840034082_2021472942_nدر شش ماه اخیر تاکنون بنا به آمارهای رسمی، بیش از ٢٠٠ فعال سیاسی و مدنی کُرد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. این به معنای تشدید فشارهای حکومت اسلامی ایران در مقابله با فعالان سیاسی و مدنی کردستان است.
نهادهای حقوق بشر، مجامع جهانی، نیروهای مترقی و آزادی‌خواه، مردم متمدن و شریف ایران و مردم مبارز و دموکراسی طلب خلق کُرد؛
دستگاه سرکوب نظام اسلامی ایران در حرکتی نو و برای سرپوش گذاشتن و نفس‌گیر این نظام پوسیده، باز هم در کردستان بیدار و مقاوم شروع به سرکوب نموده است.
در شش ماه اخیر بنا به آمارهای رسمی، بیش از ١٥٠ فعال سیاسی و مدنی کُرد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

هم‌اکنون ٢٠ فعال سیاسی کُرد که عضو رسمی احزاب سیاسی کُرد بوده و یا به نوعی با آن احزاب همکاری داشته‌اند؛ در دادگاه‌های انقلاب اسلامی به اعدام محکوم شده‌اند که حکم بیشتر آنها در دیوان عالی کشور تایید شده است.
حكومت جمهوری اسلامی با صدور حکم‌های تازه اعدام و فشار بر زندانیان سیاسی و مدنی کُرد و تشدید آزار و اذیت خانواده‌های آنها، پروسه‌ی سرکوب را تجدید نموده است.
بنا بر آخرین اخبار موثقی که به نهاد «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» رسیده، چهار زندانی سیاسی کُرد به نام‌های مصطفی سلیمی، محمد عبدالهی، سیروان نژواری و بختیار معماری در خطر جدی اجرای حکم اعدام قرار دارند. با این وضعیتی که ایجاد شده، احتمال وقوع هر اتفاق ناگواری وجود دارد. این چهار زندانی سیاسی کُرد بارها از سوی مقامات امنیتی استان کردستان، تهدید به اجرای حکم اعدام شده‌اند.
از سوی دیگر ٢٠ نفر از زندانیان سیاسی کُرد به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه با خدا به اعدام محکوم شده‌اند که اسامی این تعداد از زندانیان محکوم به اعدام در پی می‌آید؛
1. حبیب‌الله لطیفی ۲. هوشنگ رضایی ۳. مصطفی سلیمی ۴. علی احمد سلیمان ۵. محمد عبدالهی ۶. سیروان نژاوی ۷. ابراهیم عیسی‌پور ۸. رزگار (حبیب) افشاری ۹. علی افشاری ۱۰. سامان نسیم ۱۱. زانیار مرادی ۱۲. لقمان مرادی ۱۳. عبدالله سروریان ۱۴. انور رستمی ۱۵. بهروز آلخانی ۱۶. سید سامی حسینی ۱۷. سید جمال محمدی ۱۸. بختیار معماری ۱۹. رضا ملازاده ۲۰. صابر مخلد موانه.
حکم بیش‌تر این فعالان سیاسی و مدنی در دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور تایید شده، هر لحظه امکان اجرای حکم اعدامشان وجود دارد.
لذا ما به عنوان نهادهای مدنی و حقوق بشری و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، از کلیه نهادهای و مجامع بین‌المللی خواهان مداخله موثر و فعال و فوری هستیم زیرا جان، مال و امنیت زندانیان سیاسی و مدنی کُرد در خطر جدی می‌باشد. و همان‌گونه که روزبه‌روز بر آمار فعالین کُرد محکوم به اعدام افزوده می‌شود و دستگاه قضایی و امنیتی رژیم جمهوری اسلامی در پی اعدام یکایک این فعالین می‌باشد؛ بر این اساس مداخه موثر و حمایت تمامی انسان‌های آزاده و مجامع بین‌المللی در مقطع حساس كنونی از زندانیان سیاسی و مدنی كُرد، مانع از وقوع هر فاجعه و تراژدی دیگری می‌باشد.

كمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی
كوردوسايدواچ ( چاك – كميته شرق كردستان)
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
کمیته اقوام و ملل ایرانی
حاميان مادران پارك لاله – دورتموند
حاميان مادران پارك لاله – فرزنو
حاميان مادران پارك لاله – هامبورگ
پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران
باشگاه جنبش سکولار دمکراسی ایران در لس آنجلس
جنبش سبز لندن
اتحاد برای پیشبرد سکولار ذموکراسی در ایران- انجمن لس آنجلس
بنیاد اسماعیل خویی
كانون فرهنگ و هنر فرزنو

دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ – 2014 October 20