اعتراضات سراسری؛ بازداشت سه شهروند در شهرهای مختلف

خبرگزاری هرانا – طی روزهای اخیر، عرفان چیت ساز، شهروند ساکن تهران، سرکو محمدزاده، شهروند ساکن سنندج که بر اثر شلیک نیروهای نظامی مجروح شده بود، توسط نیروهای امنیتی در شهرهای تهران و سنندج بازداشت شدند. همچنین، میلاد تحققی سیار، دانشجوی ساکن مشهد پس از حضور در دادگاه بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه شهروند در سنندج، تهران و مشهد بازداشت شدند.

هویت این شهروندان عرفان چیت ساز، متولد ۱۳۷۵/۴/۲۸، فرزند مسعود و ساکن تهران، سرکو محمدزادە، ۲۳ ساله، فرزند اسماعیل و شیدا، ورزشکار در رشته موی تای و اهل شهرک ننله در سنندج و میلاد تحققی سیار، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی نفت ساکن مشهد احراز شده است.
یک منبع نزدیک به خانواده آقای محمدزاده به هرانا گفت: “سرکو در روز چهارشنبه ۲۳ آذرماه، در اعتراض به جان باختگان اعتراضات اخیر، مجسمه میدان آزادی سنندج را با رنگ قرمز سرخ کرده بود که بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی از ناحیه پا زخمی شده و سپس بازداشت شد.”

به گفته این منبع مطلع، “روز پنجشنبه ۲۴ آذرماه، تعدادی از نیروهای امنیتی با مراجعه به منزل آقای محمدزاده اقدام به تفتیش منزل پدری او کردند و علیرغم مراجعات خانواده این شهروند به مراکز امنیتی-قضایی، مسئولان از ارائه پاسخی شفاف در خصوص سرنوشت فرزند آنها، امتناع می کنند.”

از سوی دیگر، عرفان چیت ساز در روز دوشنبه ۱۶ آذرماه توسط نیروهای امنیتی در شهرک اکباتان تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

یک منبع مطلع در رابطه با آخرین وضعیت این شهروند به هرانا گفت: “علیرغم مراجعات مکرر خانواده آقای چیت ساز به زندان اوین، مسئولان از ارائه پاسخی شفاف در خصوص سرنوشت عرفان، امتناع کرده و به آنها اعلام کردند فرزند شما در لیست زندان اوین ثبت نشده. همین مساله باعث افزایش نگرانی این خانواده شده است.”
خانم گلبهار حیاتی مادر آقای تحققی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود با اعلام خبر بازداشتی فرزند خود نوشت: “میلاد تحققی سیار دانشجو ترم اخر مهندسی نفت ۲۴ آبان در بلوار سجاد مشهد دستگیر و بعد از ۴ روز با قید وثیقه آزاد شد. بعد از ۷ روز با ابلاغ رسمی به دادگاه مراجعه کرده و تاکنون در اطلاعات سپاه در حال بازجویی می باشد.”

تا لحظه تنظیم این گزارش از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱
بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

خبرگزاری هرانا – ۱۴۰۱/۰۹/۲۵