اعدام سه زندانی در قزوین و زنجان / شمار اعدامها در سال ۲۰۲۲ به دستکم ۵۹۰ نفر رسید

حکم اعدام سه زندانی در قزوین و زنجان اجرا شد. شمار اعدامها به طرز شوکه کننده ای در حال افزایش است
کانون حقوق بشر ایران، سحرگاه پنجشنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۱، حکم اعدام سه زندانی در قزوین و زنجان اجرا شد. این سه زندانی که به ترتیب با اتهامات مواد مخدر و قتل اعدام شدند عبارتند از: ابوالفضل حیدرزاده در زندان زنجان، یوسف میرزابیگی و محمدعلی سیدی در زندان قزوین.

اعدام یک زندانی در زندان مرکزی زنجان
سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد سحرگاه پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱، حکم اعدام یک زندانی بنام ابوالفضل حیدرزاده با اتهام مواد مخدر در زندان مرکزی زنجان اجرا شد.

ابوالفضل حیدرزاده حدودا سی ساله و اهل کازرون بوده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: «آقای حیدرزاده از سه سال پیش به اتهام حمل مواد بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. شغل او پیش از بازداشت رانندگی بوده است.»

اعدام دو زندانی در زندان مرکزی قزوین
سحرگاه پنجشنبه ۲۴ آذر همچنین حکم اعدام دو زندانی بنامهای یوسف میرزابیگی و محمدعلی سیدی با اتهام قتل در زندان مرکزی قزوین اجرا شد.

یوسف میرزابیگی ۳۶ ساله و اهل قصر شیرین و محمدعلی سیدی هر دو با اتهام قتل اعدام شدند.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: «یوسف میرزابیگی از سال ۹۱ به اتهام قتل همسرش بازداشت شده بود و محمدعلی سیدی نیز از چهار سال پیش بازداشت و به قصاص محکوم شده بود.»

 

با احتساب اعدام این سه زندانی، از ابتدای سال ۱۴۰۱ دستکم ۴۹۴ نفر و از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی دستکم ۵۹۰ نفر اعدام شده اند. این درحالیست که بسیاری احکام اعدام بصورت مخفیانه اجرا می شود در در هیچ کجا منتشر یا اعلام نمی شود. بنابراین شمار حقیقی اعدامها از این رقم بیشتراست.

یادآوری میکنیم گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، مقام‌های حکومت ایران را متهم کرد که کارزار تازه‌ای در جهت اعدام زندانیان به راه انداخته ‌اند.

این اعدامها هدفی جز افزایش سرکوب برای ایجاد ترس و وحشت در جامعه ندارد.

کانون حقوق بشر ایران ۲۶ آذر, ۱۴۰۱