شکسته شدن دندان، دنده و انگشتان دست و پای هیمن مصطفایی زندانی محکوم به اعدام در بازداشتگاه اطلاعات سنندج

هیمن مصطفایی، زندانی محکوم به اعدام اهل کانی‌دینار مریوان، پس از آنکه در جریان اعتراضات نهم مهر ماه زندانیان محبوس در زندان مرکزی سنندج به بازداشتگاه اطلاعات منتقل شده، بر اثر شکنجه، شکستگی اندام‌ها و اصابت ساچمه به ناحیه چپ سینه، نیاز فوری به عمل جراحی پیدا کرده است.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، هیمن مصطفایی ۳۳ ساله هم‌اکنون در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سنندج نگهداری می‌شود و در اثر شکنجه سه دنده، دو دندان و انگشتان دست و پایش شکسته شده و به لحاظ جسمی و روانی به شدت تحت فشار قرار دارد.
هیمن مصطفایی در حالی که پیش از انتقال به بازداشتگاه اطلاعات در ٩ مهر ١٤٠١، دهمین سال حبس خود را در زندان مرکزی سنندج سپری می‌کرد؛ از سوی دادستان کل استان کُردستان تهدید به اجرای “حکم اعدامش” شده است.
به گفته یک منبع مطلع، این زندانی سیاسی در جریان اعتراض زندانیان زندان مرکزی سنندج، هدف گلوله قرار گرفته و تعدادی از ساچمه‌هایی که به ناحیه چپ سینه وی اصابت کرده به عمق بدن و حوالی قلب وی نفوذ کرده است.
با وجود وخامت وضعیت جسمانی و نیاز مبرم هیمن مصطفایی به عمل جراحی و مراقبت پزشکی، تاکنون اجازه انتقال وی به مراکز درمانی صادر نشده است.
هیمن مصطفایی ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ به اتهام قتل یکی از اعضای سابق سپاه پاسداران به نام ابراهیم محمدی در مریوان بازداشت گردید و در دوران بازجویی تحت شکنجه ناچار به پذریش قتل این عضو سپاه پاسداران شده است.
این زندانی بعدها بعدها توسط دادگاه کیفری سنندج به اتهام قتل عمد به “قصاص” و به اتهام نگهداری اسلحه به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم گردید. قابل ذکر است که نهادهای امنیتی سنندج خواهان گشوند پرونده‌ای به اتهام محاربه برای هیمن مصطفایی بودند که این اتهام به دلیل نبود مدارک و ادله لازم توسط دیوان عالی کشور رد شد.

همچنین خرداد ماه ١٣٩۶ برای مدتی جهت اعدام به سلول انفرادی زندان مرکزی سنندج منتقل شده بود که نهایتاً پس از تجمع اعتراضی مردم مقابل زندان مذکور و با کسب رضایت شاکی خصوصی، اجرای این حکم متوقف شد.

هیمن مصطفایی قبل از بازداشت برای مدتی عضو حزب دمکرات کُردستان ایران بوده و در جریان این پرونده سه شهروند دیگر به نام‌های بیان کاکه‌خانی، هیوا دادآفرین و خلیل شیرزادی به اتهام شرکت در قتل ابراهیم محمدی بازداشت شده بودند که اعترافات اجباری آنها تحت عنوان “سوژه مرگ” در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۲ در شبکه پرس تی وی وابسته به نهادهای امنیتی حکومت جمهوری اسلامی منتشر شد.

هه‌نگاو ۴ دی ۱۴۰۱