اعتراضات ایران؛ «کشته شدن یک معترض در جوانرود»، تعطیلی بازار کفاشان تهران


به دنبال فراخوان گروه‌های مختلف برای ادامه اعتراضات سراسری، امروز در تعدادی از شهرهای ایران از جمله تهران، نجف‌آباد و جوانرود، معترضان به خیابان آمدند و علیه رهبر جمهوری اسلامی و حکومت شعار دادند. براساس گزارش‌ها، یک نفر با شلیک نیروهای امنیتی در جوانرود کشته شد و یک زخمی نیز به بیمارستان منتقل شد.
سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» گزارش کرده که برهان الیاسی، ۲۲ ساله در جریان اعتراضات امروز کشته شده است.
به گزارش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از استان کرمانشاه، در پی اعلام فراخوان برای برگزاری مراسم چهلم هفت نفر از کشته‌های شهر جوانرود، مردم این شهر در آرامستان «حاجی ابراهیم» این شهر تجمع کردند.
عرفان کاکایی، بهاالدین ویسی، تحسین میری، مسعود تیموری، جمال اعظمی، جوهر فتاحی ‌و اسماعیل گل‌عنبر در اعتراضات روزهای ۲۹ و ٣٠ آبان در جوانرود با شلیک نیروهای امنیتی کشته شدند و قرار بود که امروز مراسمی برای چهلمین روز آنها برگزار شود.
براساس گزارش‌ها و روایت یک شاهد عینی به بی‌بی‌سی فارسی، مردم در آرامستان «حاجی ابراهیم» شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «شهید نمی‌میرد» سردادند.
نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مردم از گاز اشک‌آور استفاده کردند و معترضان بعد از هجوم نیروهای حکومتی از آرامستان به کوچه‌ها و خیابان‌های شهر آمدند.
روز گذشته نیز تصاویر کاروانی از نیروهای امنیتی که گفته می‌شد از کرمانشاه به جوانرود اعزام شدند ، همرسانی شد.

۱۰ دی ۱۴۰۱ – ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ bbc news